Bron: Raad Type document: Voordracht Nummer Gemeenteblad: 340
Onderwerp: Studies en onderzoeken naar verbetering van de bereikbaarheid van
de Amsterdamse regio. Datum publicatie:13-06-1996 Datum Raad:26-06-1996
Besluit Raad: conform besloten
Comm. van Advies: Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg
Datum CvA:19-06-1996 Datum B&W:04-06-1996
Afdeling: Verkeer,Beheer en Milieu. Tekst:
Nr. 340. Studies en onderzoeken naar verbetering van de
bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
Amsterdam, 13 juni 1996.
Aan de Gemeenteraad
In het kader van de Vierde nota over de ruimtelijke ordening extra
(Vinex) en het in het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan geformuleerde
beleid worden studies en onderzoeken verricht naar de verbetering van de
bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de missive ten geleide van de
begroting voor 1996 (Gemeenteblad 1995, bijlage R) is op blz. 246,
onderdeel structurele prioriteiten Verkeer en Vervoer (nr. 7), voor studies
ten behoeve van het openbaar vervoer een bedrag van f 500.000 voorzien.
In de toelichting op de begroting heeft ons College opgemerkt dat een
bedrag van 1 miljoen gulden noodzakelijk is en dat aan de vervoerregio in
het kader van de Gebundelde Doeluitkering (GDU) een bijdrage van
Y 500.000 zal worden gevraagd. Dit verzoek is door de wethouder voor
Verkeer en Vervoer op 11 januari 1996 ingediend bij de vervoerregio.
Gezien de krappe omvang van de GDU is het echter niet mogelijk gebleken
om dit bedrag op dit moment te honoreren. Ons College stelt dan ook voor,
de regionale onderdelen van de voorgenomen studies te laten vervallen en
de studies te beperken tot onderzoeken met een lokaal karakter.
A. Kredietbesteding.
1. Stationseiland ............................................ Y 250.000.
Aandeel Amsterdam ......................................... Y 250.000.
In uw vergadering van 13 december 1995 heeft u ingestemd met het
afzien van het verrichten van inspanningen voor een ondergronds busstation
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 794). Thans is een begeleidingstraject ingezet om
de keuze voor een bovengronds busstation voor te bereiden. De
Bouwgemachtigde Stationseiland heeft de opdracht geformuleerd op basis
van uw goedkeuring op 13 december 1995 van de besluitvorming van ons
College de noodzakelijke keuzen voor te bereiden met inachtneming van
reizigerskwaliteit, ruimtelijke vormgeving, wijze van perrontoedeling en
inrichtings- en toewijzingsvarianten. Dit gebeurt onder regie van de
co rdinator Stationseiland door drie werkgroepen. Dit moet leiden tot een
projectplan, dat bestuurlijk wordt vastgesteld. Hiervoor zijn de volgende
opdrachten noodzakelijk: verkeerskundig en stedebouwkundig
onderzoek Dienst Ruimtelijke Ordening .......... Y 50.000;
externen: adviezen voor simulatietechnieken .... Y 60.000;
stedebouwkundig bureau Alle Hosper ............. Y 80.000;
civieltechnische kosten berekeningen IBA ....... Y 60.000.
2. Netwerkstudies ................................................ Y 40.000.
Aandeel Amsterdam ............................................. Y 40.000.
Het Gemeentevervoerbedrijf zal in 1996 rapporteren over optimaliseren
van het tram- en busnet. Deze rapportages komen voort uit de noodzaak
bezuinigingen in de exploitatie door te voeren. Met dit onderzoek wordt
gekeken wat de integrale gevolgen zijn voor het totale net en wat de
gevolgen zijn in reizigersaanbod op de langere termijn.
3. Studie Zuidas ................................................. Y 50.000.
Aandeel Amsterdam ............................................. Y 50.000.
In het Programakkoord 19941998 is opgenomen dat een integraal
bestemmingsplan zal worden gemaakt om te voorkomen dat ontwikkelingen
via incidenten blijven plaatsvinden.
De kerngroep Zuidas heeft opdracht te rapporteren over een integrale
strategie voor de ontwikkeling van wonen en kantoren rond de Zuidas.
Daarbij vormt de plaats en de capaciteit van de infrastructuur een
belangrijke rol. Ook het Gemeentevervoerbedrijf heeft met de ringlijn, de
Amstelveenlijn, de toekomstige Noord-Zuidlijn, de stedelijke tram en de
bus een belangrijk aandeel in het bereikbaar houden van de toekomstige
woningen en werklocaties. Om goede besluiten in navolging van de
ontwikkelingsstrategie Zuidas te kunnen voorbereiden, wordt een
onderzoeksbudget gevraagd van Y 50.000.
4. Regiorail .................................................... Y 300.000.
Aandeel Amsterdam ............................................ Y 50.000.
Het Gemeentevervoerbedrijf neemt samen met de NZH en de NV
Nederlandse Spoorwegen deel in studies naar de kansen van regiorail.
Zowel in de mogelijkheid van nieuwe verbindingen als in de verbetering van
het openbaar- vervoeraandeel in de totale vervoerprestatie (modal split).
De bijdrage die ten laste van de gemeente komt, is Y 50.000.
5. Marktonderzoek ............................................... Y 150.000.
Aandeel Amsterdam ............................................ Y 50.000.
Onderzoeken naar vervoersprestaties hebben zich tot nu toe vooral
gericht op de vraag en het aanbod tijdens spitsuren. De laatste jaren valt
een verschuiving te constateren van de vraag naar de daluren. Het
vermoeden bestaat dat dit vooral wordt veroorzaakt doordat mensen meer
vrije tijd hebben en de stad als recreatiedoel kiezen om te winkelen en om
musea, tentoonstellingen, theaters en de vaste attracties te bezoeken. Om
hierin beter inzicht te krijgen en te onderzoeken, of deze ontwikkeling ertoe
leidt, dat de meerderheid van de passagiers in de toekomst buiten de spits
zal reizen, zijn onderzoeken nodig.
Gezamenlijk met de Dienst Ruimtelijke Ordening zal onderzoek worden
verricht. Met de gegevens zal ook worden gewerkt in het GENMOD-model.
Dit model zal hiervoor worden aangepast. Het belang van het
Gemeentevervoerbedrijf is, dat adequaat kan worden ingespeeld op
wijziging in reizigersstromen door tijdige aanpassing van de dienstregeling.
Voor het vierde kwartaal van 1995 is een bedrag van Y 25.000 beschikbaar
gesteld voor dit langlopende onderzoek. Thans wordt Y 50.000 gevraagd.
6. Schiphol ...................................................... Y 20.000.
Aandeel Amsterdam ............................................. Y 20.000.
Thans wordt in de regio Schiphol een trac vrij gehouden voor het
doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Het is gewenst, te onderzoeken, of dit,
gelet op ontwikkelingen langs het toekomstige trac , bijstelling behoeft en
welke mogelijkheden er zijn, gelet op de ontwikkelingen van
verkeersstromen, het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol te
versnellen.
7. Stedelijke structuur ......................................... Y 190.000.
Aandeel Amsterdam ............................................ Y 40.000.
De ontwikkeling van stedelijke structuur buiten Amsterdam lijkt weinig
rekening te houden met de (on)mogelijkheden van het stedelijk openbaar
vervoer. Met name in de zogenaamde noordvleugel zou Amsterdam
nadrukkelijker het belang van ligging en structuur van stedelijk gebied in
relatie tot de hoge prioriteit voor het openbaar vervoer moeten
benadrukken. Deze taak is in hoge mate een regionale
verantwoordelijkheid. Thans wordt een bedrag van Y 40.000 opgevoerd.
B. Kredietbeheer.
Voor het verrichten van studies en onderzoeken naar de verbetering van
de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio is een bedrag van Y 1.000.000
nodig.
Voorgesteld wordt, een bedrag van Y 500.000 beschikbaar te stellen ten
laste van de structurele prioriteiten 1996, Verkeer en Vervoer, post 7, groot
Y 500.000 (blz. 246 van de begrotingsmissive 1996). De looptijd van het
krediet wordt gesteld op twee jaar vanaf de datum van uw besluit. De
afschrijvingstermijn wordt gesteld op tien jaar.
De Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg zal
deze voordracht op 19 juni 1996 behandelen.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 13 juni 1996,
Besluit:
I voor de te verrichten studies en onderzoeken naar verbetering van de
bereikbaarheid van de Amsterdamse regio een krediet van f 500.000
beschikbaar te stellen;
II Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een voorstel te
doen tot de financile regeling van deze aangelegenheid.
|