Bron: Raad
Type dokument: Voordracht
Nummer Gemeenteblad: 302
Titel:
Vrijgeven voor inspraak van het programma van eisen en het schetsmatig
voorontwerp met betrekking tot de Noord-Zuidlijn.
Datum publikatie: 19950518
Datum Raad: 19950531
Besluit Raad: conform besloten
Commissie van Advies
Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg
Datum Commissie van Advies
19950510
Datum B&W: 19950512
Portefeuille: Wethouder Verkeer
Afdeling / Politieke partij: Verkeer,Beheer en Milieu.
Indicateur nummer: 95/44/51 VBM
Nr. 302. Vrijgeven voor inspraak van het programma van eisen en het
schetsmatig voorontwerp met betrekking tot de Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 18 mei 1995.
Aan de Gemeenteraad
Op 21 augustus 1991 heeft uw Vergadering kennis genomen van de
rapportage Ondergronds Openbaar Vervoer, deel 2, waarin aangegeven is dat
het voorkeurstracé van de Noord-Zuidlijn nader zou worden uitgewerkt
(Gemeenteblad 1991, afd. 1, nr. 548). Het voorkeurstracé loopt vanaf Noord
(Buikslotermeerplein) ten westen van de Nieuwe Leeuwarderweg en ten oosten
van het Noordhollandsch kanaal, vervolgens onder het IJ, het Damrak,
het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, het Eerste Weteringplantsoen,
onder het meest noordelijke deel van De Pijp naar een ligging midden onder
de Boerenwetering tot aan de Wielingenstraat, daarna onder het Beatrixpark
en de noordelijke rijbanen van de A10 tot aan het station Zuid/WTC.
In het thans gepresenteerde programma van eisen (hierbij overgelegd) en
het schetsmatig voorontwerp (eveneens hierbij overgelegd) wordt naast de
techniek nader ingegaan op de locaties van de stations (met name de ligging
van de perrons) en de sociale veiligheid. De voorstellen zijn besproken in
de stuurgroep Noord-Zuidlijn, waarin naast de integraal ambtelijk
opdrachtgever (directeur van het Gemeentevervoerbedrijf), de diensten
Ruimtelijke Ordening en Stedelijk Beheer, de hoofdafdeling Verkeer, Beheer
en Milieu der Gemeentesecretarie en Rijkswaterstaat zitting hebben.
Afgesproken is dat de gemeentelijke diensten en Rijkswaterstaat parallel
aan de inspraakprocedure op de voorstellen van het ontwerpbureau zullen
reageren. Eind tweede kwartaal van 1995 zal gerapporteerd worden over het
vervoers-waarde-onderzoek 1995, met name betreffende de Noord-Zuidlijn in
relatie tot het tram- en busnet.
Thans bekende gegevens over de vervoerswaarde, het alternatieve tracé
Ferdinand Bolstraat en de halte Wielingenstraat, zijn eveneens hierbij
overgelegd.
De in- en uitgangen van de stations, de projectomgeving en de sociale
veiligheid zijn met name aspecten waarover in de volgende ontwerpfase, dus
n vaststelling van het programma van eisen, overleg zal worden gevoerd met
de betrokken stadsdelen en belanghebbenden.
Op basis van het voorliggende programma van eisen is een concept-
bestemmingsplan vervaardigd. Dit concept-bestemmingsplan wordt betrokken
bij de inspraak over het programma van eisen.
In het kader van het grootstedelijk project, waarover wij u separaat
voorstellen doen toekomen, heeft overleg met de stadsdelen plaatsgevonden.
Het resultaat van dit overleg is verwerkt in de raadsvoordracht ter zake
(de aanwijzing tot grootstedelijk project; zie Gemeenteblad 1995, afd. 1,
nr. 293).
Na het zomerreces zullen de volgende besluiten aan u worden voorgelegd:
- de vaststelling van het tracé in zowel horizontale als verticale zin,
binnen een bandbreedte van enkele meters;
- het aantal stations in het tracé (met uitzondering van het aantal
stations in de binnenstad, waarover bij uw besluit van 9 maart 1994, nr.
165, een beslissing is genomen) en de ligging van de perrons;
- het benodigde budget.
De Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg heeft op
10 mei 1995 met deze voordracht ingestemd.
Gelet op het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 18 mei 1995,
Besluit:
het programma van eisen en het schetsmatig voorontwerp met betrekking
tot de Noord-Zuidlijn voor inspraak vrij te geven.
|