Bron:   Raad
Type dokument:  Voordracht
Nummer Gemeenteblad:    115
Titel:
   Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid van de
   Amsterdamse regio.
Datum publikatie:       19950209
Datum Raad:     19950222
Besluit Raad:   conform besloten
Commissie van Advies
Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg

Datum Commissie van Advies
19950118
Datum B&W:      19940612
Portefeuille:   Wethouder Verkeer
Afdeling / Politieke partij:    Verkeer,Beheer en Milieu.
Indicateur nummer:      94/146/6


Nr. 115.    Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid
            van de Amsterdamse regio.

                                                 Amsterdam, 9 februari 1995.

   Aan de Gemeenteraad

   In het kader van de Vierde nota over de ruimtelijke ordening extra
(Vinex) en het in het Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV)
geformuleerde beleid worden studies en onderzoeken verricht naar de
verbetering van de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de begroting
voor 1994, onderdeel structurele prioriteiten Verkeer en Vervoer (nr. 7),
is voor de afronding van in gang gezette studies ten behoeve van het
openbaar vervoer fl. 500.000 voorzien.

   1.   Stationseiland.

   Op 13 juli 1994 heeft u besloten dat in de nadere uitwerking van het
stedebouwkundig model rekening moet worden gehouden met een adequate
bovengrondse oplossing voor het busvervoer bij het Centraal Station
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 523).
   Ten behoeve van de nadere uitwerking van de studie Zuidzijde
Stationseiland dient in deze fase tevens een masterplan Stationseiland te
worden opgesteld.
 Hiertoe zal, naast de planuitwerking in de aanloopfase, een uitvoerings-
organisatie worden ingericht voor de begeleiding.
   De uitvoeringsorganisatie staat onder leiding van een
projectco-ordinator, die ondersteund wordt door de projectcordinatiegroep
Stationseiland.
   Naast het projectmanagement is de projectco-ordinator ook secretaris van
de beleidsco-ordinatiegroep en de ambtelijke stuurgroep die de opdrachtgever
assisteert en adviseert bij de formulering van het gemeentelijk beleid
inzake het Stationseiland.
   Voor de projectco-ordinatie is capaciteit ingehuurd bij het Project-
managementbureau.
   Voor de uitwerking van de studie Zuidzijde Stationseiland is een bedrag
van fl. 240.000 nodig.

   2.   Omgeving stations ringlijn.

   In uw besluit van 22 januari 1992, nr. 27, met betrekking tot het
krediet Ringlijn is opgenomen dat een aantal projectonderdelen buiten het
krediet zal worden geregeld. Het project Omgeving Stations Ringlijn is daar
een onderdeel van. Het benodigde onderzoek zal zich in eerste instantie
concentreren tot de stations die door de ringlijn worden bediend (exclusief
NS-stations). Daarbij wordt onderzocht hoe de omgeving van het overstappunt
moet worden ingericht opdat er een optimale ontsluiting van het gebied is
en de overstap op kruisende tram- en buslijnen zo goed mogelijk wordt. Voor
het onderzoek zullen de Dienst Stedelijk Beheer en de Dienst Ruimtelijke
Ordening worden ingeschakeld. De uitkomsten van het onderzoek zullen worden
gebruikt voor overleg met de betrokken stadsdelen over de vormgeving en
financiering van de uitvoering. Voor het te verrichten onderzoek is een
bedrag nodig van fl. 85.000.

   3.   Afstemming van het tram- en busnet op de Noord-Zuidlijn.

   In de derde studiefase is in de vervoerswaardestudie globaal gekeken
naar de consequenties van de Noord-Zuidlijn op het ontsluitende openbaar
vervoer.
   Daaruit is gebleken dat de eerste fase van de Noord-Zuidlijn, tussen het
Buikslotermeerplein en Schiphol, mogelijk gevolgen zal hebben voor de
trambundel tussen het Centraal Station en de Ceintuurbaanring. Ook zal veel
aandacht moeten zijn voor de overstappunten van de binnenring, de tram
(ringlijn) nr. 3 en de bus (ringlijn) nr. 15 op de Noord-Zuidlijn. Ook voor
het busnet kan de Noord-Zuidlijn ingrijpende gevolgen hebben. Hoewel een
dergelijk onderzoek naar de uitvoering van het project op eerste gezicht
prematuur lijkt, gelet op de planning van uitvoering, blijkt de nu gevoerde
maatschappelijke discussie over de Noord-Zuidlijn een dergelijk onderzoek
al op korte termijn te rechtvaardigen.
   De argumentatie, die belangengroeperingen in de discussie over de Noord-
Zuidlijn inbrengen, wordt voor een belangrijk deel gebaseerd op een
veronderstelde drastische inkrimping van het tramnet.
   Naar onze mening is het van groot belang om zo snel mogelijk helderheid
te scheppen over de structuur en kwaliteit van het tram- en busnet. De
maatschappelijke acceptatie van de Noord-Zuidlijn is daarmee gediend.

   Aansluiting Houthavens.

   In combinatie met de hiervoor genoemde studie naar de consequenties van
de Noord-Zuidlijn op het ontsluitende openbaar vervoer zal tevens moeten
worden gekeken ontsluiting van de Houthavens met het openbaar vervoer. De
Dienst Ruimtelijke Ordening werkt aan een programma voor dit onderzoek.
Voor de uitvoering van het onderzoek is een bedrag van fl. 50.000 nodig.

   Besteding studiekrediet 1994.

   De hiervoren vermelde studies vergen een bedrag van fl. 475.000. Gelet op
de te verwachten discussie op het moment dat de nadere uitwerking van de
studie Zuidzijde Stationseiland gereed is, achten wij het verstandig de
resterende fl. 25.000 gereserveerd te houden voor eventuele extra onderzoeken
ten aanzien van het Stationseiland.

   Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg heeft op
18 januari 1995 met deze voordracht ingestemd.
   Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit
te nemen:

   De Gemeenteraad van Amsterdam,

   Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 9 februari 1995,

   Besluit:

 I    voor de door de in de voordracht vermelde gemeentelijke diensten te
      verrichten onderzoeken en studies naar verbetering van de
      bereikbaarheid van de Amsterdamse regio een krediet van fl. 500.000
      beschikbaar te stellen;

II    Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een
      voorstel te doen tot de financiële regeling van deze aangelegenheid.