Bron: Raad Type document: Voordracht Nummer Gemeenteblad: 848 Onderwerp: Uitvoering werken openbaar-vervoerprojecten. Datum publicatie:18-11-1994 Datum Raad:30-11-1994 Besluit Raad: conform besloten Afdeling: Verkeer,Beheer en Milieu. Tekst: Nr. 848. Uitvoering werken openbaar-vervoerprojecten. Amsterdam, 18 november 1994. Aan de Gemeenteraad Bij de realisering van infrastructurele werken ten behoeve van het openbaar vervoer worden kosten gemaakt die niet als kosten voor het openbaar vervoer worden beschouwd en ook niet aan andere diensten en bedrijven kunnen worden doorberekend. Deze kosten worden dan ook ten laste gebracht van de algemene dienst. Daartoe zijn door u reeds in 1986 en 1989 twee kredieten beschikbaar gesteld. Het eerste krediet is inmiddels afgesloten. Het bij uw besluit van 7 september 1989, nr. 1059 (Gemeenteblad afd. 1, blz. 2719), beschikbaar gestelde tweede krediet is inmiddels volledig belast en zal binnenkort worden afgesloten. Door het Gemeentevervoerbedrijf is daarom het voorstel voorgelegd om een derde krediet beschikbaar te stellen. In de begrotingen voor 1989 (quotumnr. 89.4.48), 1990 (quotumnr. 90.4.41) en 1991 (quotumnr. 91.4.20) is ten behoeve van de financi‰le dekking van de kosten, verband houdend met openbaar- vervoerprojecten, rekening gehouden met een bedrag van Ÿ 5.500.000, inclusief BTW. Binnen deze totale quotum-reservering is een investeringsbedrag van Ÿ 1.450.000 als geoormerkt bedrag vastgelegd ten behoeve van de aanleg van een ontsluitingsweg naar het te ontwikkelen Science Park in de Watergraafsmeer, overeenkomstig de met de NV Amsterdam Science Park afgesloten overeenkomst. Inmiddels werd bij uw besluit van 30 oktober 1991, nr. 814, een voorbereidingskrediet van Ÿ 196.000 voor de aanleg van een ontsluitingsweg Science Park Amsterdam ten laste van deze reservering gebracht. Bovendien is een bedrag van Ÿ 1.500.000 als tijdelijke dekking voor de financiering van de studie inzake de Noord-Zuidlijn aangewend. Zodra op grond van het Besluit Infrastructuurfonds een bijdrage aan deze studiekosten is gehonoreerd, zal door de directeur van het Gemeentevervoerbedrijf een aanvullende kredietaanvraag voor samenhangende werken worden voorgelegd. Voorts merken wij op dat bij uw besluit van 27 januari 1993, nr. 32, is besloten het eerder genomen besluit inzake het omzetten van buslijn 15 in een tramlijn in te trekken (Gemeenteblad afd. 1, blz. 113). Bij het rijk is een verzoek ingediend deze kosten te vergoeden c.q. ten laste te brengen van de beschikking voor de vertramming van lijn 15. Een standpunt van het rijk is nog niet ontvangen. Wij hebben inmiddels een aparte kredietaanvraag van Ÿ 1.015.200 in procedure gebracht, waarbij de dekking van de door het Gemeentevervoerbedrijf gemaakte studie-/voorbereidingskosten ten laste van de hiervoren vermelde quotumreservering zal worden gebracht (zie onze voordracht van heden, nr. 849). Een zelfde gedragslijn zal door ons worden gevolgd voor het project, getiteld: Verlengen lijn 24 naar de Vrije Universiteit, waarvoor reeds een krediet van Ÿ 1.000.000 beschikbaar is gesteld bij uw besluit van 27 januari 1993, nr. 33 (Gemeenteblad 1993, afd. 1, blz. 117), indien het rijk geen bijdrage beschikbaar stelt. Binnenkort zullen wij u over de aanleg van een vrije openbaar- vervoerbaan over de Amstelveenseweg naar de Vrije Universiteit nader informeren. Rekening houdend met het investeringsbedrag van Ÿ 1.450.000 als geoormerkt bedrag, vastgelegd ten behoeve van de aanleg van een ontsluitingsweg naar het te ontwikkelen Science Park in de Watergraafsmeer, de tijdelijke dekking voor de financiering van de studie inzake de Noord- Zuidlijn van Ÿ 1.500.000 en de dekking van de kosten van Ÿ 1.015.200 van de studie/voorbereiding van de vertramming van lijn 15 resteert van de gereserveerde dekkingsmiddelen van 5,5 miljoen gulden derhalve nog Ÿ 1.435.000, inclusief BTW. Wij stellen u voor, een krediet van Ÿ 1.163.250 te verlenen voor het uitvoeren van de met het openbaar vervoer samenhangende werken. De kosten van de hierna volgende werken zullen ten laste van dit krediet worden gebracht. In het kader van de aanleg van de Ringlijn zullen voor een bedrag van Ÿ 650.000, exclusief BTW, werkzaamheden aan de riolering, de waterbeheersing en de openbare verlichting worden uitgevoerd. Als gevolg van de wijzigingen van het buslijnennet is een nieuw buseindpunt in Amsterdam-Noord op de Buiksloterweg gecre‰erd, waarna de passagiers met de veerverbinding naar het Centraal Station kunnen worden overgezet. Zoals bekend, zullen in 1995 nieuwe overkapte Jetveren op deze verbinding worden ingezet. Teneinde de overstap vanuit de bus naar de veren te optimaliseren, is een plan ontwikkeld om een droogloopverbinding tussen de bussen en de veren te realiseren. Dit plan komt zeer ten goede aan de gebruikers van het openbaar vervoer en de veren en leidt tot een kwaliteitsverbetering. Voorstellen om tot een daadwerkelijke aanwending van de gereserveerde middelen over te gaan zullen door het Gemeentevervoerbedrijf aan ons worden voorgelegd op basis van het uitgewerkte plan, waarbij het bedrag van Ÿ 300.000, exclusief BTW, nadrukkelijk als een taakstellende bijdrage wordt beschouwd. Daarnaast hebben wij maatregelen getroffen voor het afsluiten van de pontgangen in de avond- en nachturen ter voorkomen van overlast door drugsverslaafden. De kosten hiervan bedroegen Ÿ 40.000, exclusief BTW. Bovenop de vermelde projectkosten dient nog door ons rekening te worden gehouden met de kosten van de BTW, hetgeen neerkomt op een bedrag van Ÿ 173.250. Het resterende bedrag van Ÿ 271.750, inclusief BTW, wordt door ons gereserveerd in verband met de dekking van de kosten van de voorbereiding van het hiervoren vermelde project Verlengen lijn 24 naar de Vrije Universiteit. De Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg heeft op 9 november 1994 met deze voordracht ingestemd. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 18 november 1994, Besluit: I voor het uitvoeren van werken in samenhang met openbaar- vervoerprojecten een krediet van Ÿ 1.163.250 beschikbaar te stellen; II Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een voorstel te doen tot de financi‰le regeling van deze aangelegenheid. |