Bron: Raad
Type document: Voordracht
Nummer Gemeenteblad: 848
Onderwerp: Uitvoering werken openbaar-vervoerprojecten.
Datum publicatie:18-11-1994
Datum Raad:30-11-1994
Besluit Raad: conform besloten
Afdeling: Verkeer,Beheer en Milieu.
 
Tekst:
 
Nr. 848. Uitvoering werken openbaar-vervoerprojecten.
 
Amsterdam, 18 november 1994.
 
Aan de Gemeenteraad
 
Bij de realisering van infrastructurele werken ten behoeve van het
openbaar vervoer worden kosten gemaakt die niet als kosten voor het
openbaar vervoer worden beschouwd en ook niet aan andere diensten en
bedrijven kunnen worden doorberekend.
Deze kosten worden dan ook ten laste gebracht van de algemene dienst.
Daartoe zijn door u reeds in 1986 en 1989 twee kredieten beschikbaar
gesteld. Het eerste krediet is inmiddels afgesloten. Het bij uw besluit van
7 september 1989, nr. 1059 (Gemeenteblad afd. 1, blz. 2719), beschikbaar
gestelde tweede krediet is inmiddels volledig belast en zal binnenkort
worden afgesloten.
Door het Gemeentevervoerbedrijf is daarom het voorstel voorgelegd om een
derde krediet beschikbaar te stellen.
In de begrotingen voor 1989 (quotumnr. 89.4.48), 1990
(quotumnr. 90.4.41) en 1991 (quotumnr. 91.4.20) is ten behoeve van de
financi‰le dekking van de kosten, verband houdend met openbaar-
vervoerprojecten, rekening gehouden met een bedrag van Ÿ 5.500.000,
inclusief BTW. Binnen deze totale quotum-reservering is een
investeringsbedrag van Ÿ 1.450.000 als geoormerkt bedrag vastgelegd ten
behoeve van de aanleg van een ontsluitingsweg naar het te ontwikkelen
Science Park in de Watergraafsmeer, overeenkomstig de met de NV Amsterdam
Science Park afgesloten overeenkomst.
Inmiddels werd bij uw besluit van 30 oktober 1991, nr. 814, een
voorbereidingskrediet van Ÿ 196.000 voor de aanleg van een ontsluitingsweg
Science Park Amsterdam ten laste van deze reservering gebracht.
Bovendien is een bedrag van Ÿ 1.500.000 als tijdelijke dekking voor de
financiering van de studie inzake de Noord-Zuidlijn aangewend. Zodra op
grond van het Besluit Infrastructuurfonds een bijdrage aan deze
studiekosten is gehonoreerd, zal door de directeur van het
Gemeentevervoerbedrijf een aanvullende kredietaanvraag voor samenhangende
werken worden voorgelegd.
Voorts merken wij op dat bij uw besluit van 27 januari 1993, nr. 32, is
besloten het eerder genomen besluit inzake het omzetten van buslijn 15 in
een tramlijn in te trekken (Gemeenteblad afd. 1, blz. 113). Bij het rijk is
een verzoek ingediend deze kosten te vergoeden c.q. ten laste te brengen
van de beschikking voor de vertramming van lijn 15. Een standpunt van het
rijk is nog niet ontvangen. Wij hebben inmiddels een aparte kredietaanvraag
van Ÿ 1.015.200 in procedure gebracht, waarbij de dekking van de door het
Gemeentevervoerbedrijf gemaakte studie-/voorbereidingskosten ten laste van
de hiervoren vermelde quotumreservering zal worden gebracht (zie onze
voordracht van heden, nr. 849).
Een zelfde gedragslijn zal door ons worden gevolgd voor het project,
getiteld: Verlengen lijn 24 naar de Vrije Universiteit, waarvoor reeds een
krediet van Ÿ 1.000.000 beschikbaar is gesteld bij uw besluit van 27
januari 1993, nr. 33 (Gemeenteblad 1993, afd. 1, blz. 117), indien het rijk
geen bijdrage beschikbaar stelt.
Binnenkort zullen wij u over de aanleg van een vrije openbaar-
vervoerbaan over de Amstelveenseweg naar de Vrije Universiteit nader
informeren.
Rekening houdend met het investeringsbedrag van Ÿ 1.450.000 als
geoormerkt bedrag, vastgelegd ten behoeve van de aanleg van een
ontsluitingsweg naar het te ontwikkelen Science Park in de Watergraafsmeer,
de tijdelijke dekking voor de financiering van de studie inzake de Noord-
Zuidlijn van Ÿ 1.500.000 en de dekking van de kosten van Ÿ 1.015.200 van de
studie/voorbereiding van de vertramming van lijn 15 resteert van de
gereserveerde dekkingsmiddelen van 5,5 miljoen gulden derhalve nog Ÿ
1.435.000, inclusief BTW.
Wij stellen u voor, een krediet van Ÿ 1.163.250 te verlenen voor het
uitvoeren van de met het openbaar vervoer samenhangende werken.
De kosten van de hierna volgende werken zullen ten laste van dit krediet
worden gebracht.
In het kader van de aanleg van de Ringlijn zullen voor een bedrag van
Ÿ 650.000, exclusief BTW, werkzaamheden aan de riolering, de
waterbeheersing en de openbare verlichting worden uitgevoerd.
Als gevolg van de wijzigingen van het buslijnennet is een nieuw
buseindpunt in Amsterdam-Noord op de Buiksloterweg gecre‰erd, waarna de
passagiers met de veerverbinding naar het Centraal Station kunnen worden
overgezet. Zoals bekend, zullen in 1995 nieuwe overkapte Jetveren op deze
verbinding worden ingezet. Teneinde de overstap vanuit de bus naar de veren
te optimaliseren, is een plan ontwikkeld om een droogloopverbinding tussen
de bussen en de veren te realiseren. Dit plan komt zeer ten goede aan de
gebruikers van het openbaar vervoer en de veren en leidt tot een
kwaliteitsverbetering.
Voorstellen om tot een daadwerkelijke aanwending van de gereserveerde
middelen over te gaan zullen door het Gemeentevervoerbedrijf aan ons worden
voorgelegd op basis van het uitgewerkte plan, waarbij het bedrag van
Ÿ 300.000, exclusief BTW, nadrukkelijk als een taakstellende bijdrage wordt
beschouwd.
Daarnaast hebben wij maatregelen getroffen voor het afsluiten van de
pontgangen in de avond- en nachturen ter voorkomen van overlast door
drugsverslaafden. De kosten hiervan bedroegen Ÿ 40.000, exclusief BTW.
Bovenop de vermelde projectkosten dient nog door ons rekening te worden
gehouden met de kosten van de BTW, hetgeen neerkomt op een bedrag van
Ÿ 173.250.
Het resterende bedrag van Ÿ 271.750, inclusief BTW, wordt door ons
gereserveerd in verband met de dekking van de kosten van de voorbereiding
van het hiervoren vermelde project Verlengen lijn 24 naar de Vrije
Universiteit.
De Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg heeft op
9 november 1994 met deze voordracht ingestemd.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit
te nemen:
 
De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 18 november
1994,
 
Besluit:
 
I voor het uitvoeren van werken in samenhang met openbaar-
vervoerprojecten een krediet van Ÿ 1.163.250 beschikbaar te stellen;
 
II Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een
voorstel te doen tot de financi‰le regeling van deze aangelegenheid.