Het PAROOL, vrijdag 16 december 1988
PvdA kritiseert tramtunnelplan
'Stedebouwkundig monstrum'
(Van een onzer verslaggeefsters)

AMSTERDAM - 'Een stedebouwkundige monstrum', zo noemt PvdA-vervoersdeskundige Guusje ter Horst het plan van haar partijgenoot verkeerswethouder Michael van der Vlis voor tramtunnels onder de Leidsestraat en de Overtoomsesluis.

Ter Horst toonde zich gisteravond voorstander van een meer ingrijpende doorbraak in het openbaar vervoer: een 'ondergrondse sneltramverbinding' van Amsterdam-Noord tot aan het Concertgebouw. "Van der Vlis wil kleine stukjes tunnel. Volgens mij wordt dat heel lelijk, van die tunnelbakken op strategische punten in de stad. Ik zeg: als je nou toch gaat graven, pak het dan rigoureus aan en maak er een heel traject van." Als er een tunnel komt, moet die volgens Ter Horst in elk geval ook onder het Museumplein door: "dan hebben we die discussie meteen gehad."

     Ter Horst is de afgevaardigde van de PvdA-fractie in een commissie van de partij die het nieuwe verkiezingsprogramma voorbereidt. Deze commissie wil in het programma laten opnemen dat "ondergrondse sneltramtunnels één van de mogelijkheden zijn om het openbaar vervoer te verbeteren," zoals Ter Horst het uitdrukt.

     "Wij vinden dat in elk geval een onderzoek moet worden ingesteld waarin alle opties worden meegenomen. Wat ons betreft moet dan met name gekeken worden naar de financiële consequenties van een en ander, de stedebouwkundige aspecten en de gevolgen voor het huidige lijnennet."

Fijnmazig
Van der Vlis benadrukte gisteravond nog eens dat hij er al bij voorbaat van is overtuigd dat een compleet ondergronds traject te veel passagiers van de bovengrondse tramlijnen weghaalt, waardoor deze lijnen opgeheven moeten worden en de fijnmazigheid van het Amsterdamse openbaar vervoer verloren gaat. Hij heeft op zich geen bezwaar tegen een onderzoek naar de haalbaarheid van een noord-zuidlijn (van Amsterdam-Noord tot aan de RAI).

"Maar," zei hij daar meteen bij, "Ik weet vrijwel zeker dat zo'n onderzoek alleen maar zal uitwijzen dat ik gelijk heb."

Consequenties
     In elk geval is met de nieuwe ontwikkelingen duidelijk geworden dat er binnen de PvdA weer over uitbreiding van de metro gepraat kan worden, al corrigeert ook Ter Horst zichzelf nog direct als zij het woord metro uitspreekt. "Ondergrondse sneltram bedoel ik dus. Maar daar zijn wij ook nooit principieel tegen geweest. Je moet het echter wel op zijn consequenties bekijken en we werken nu eenmaal met een program-akkoord waarin de metro niet voorkomt. Daar moet je dan niet opeens allemaal nieuwe dingen doorheen gaan gooien. Maar als we het hebben over een nieuwe raadsperiode, liggen de zaken anders.

"Wat ook een rol speelt is dat er landelijk inmiddels heel wat is gebeurd. In het Structuurschema Verkeer en Vervoer worden voor Amsterdam nieuwe mogelijkheden genoemd en we krijgen ook andere signalen vanuit Den Haag die er op duiden dat we met nieuwe plannen kunnen komen. "De Ringlijn blijft voor ons wel absolute prioriteit houden." Een noord-zuidlijn is voor Ter Horst dan ook een zaak van de hele lange termijn. "Pas na de ringlijn (die in 1995 geopend moet worden) of Den Haag moet eerder met geld afkomen."