Binnenkort publiceert de Gemeente het 'actieprogramma binnenstad', opgesteld door het gemeentelijk coördinatiebureau binnenstad. De verschijning volgt op het structuurschema verkeer en vervoer, van de ministers Smit en Nijpels. Dit schema strekt er toe om het autogebruik te remmen en het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen. Het interessante is dat de plannen een financiële vertaling hebben gekregen. Dat was anders bij de vierde nota over de ruimtelijke ordening. Maar die was behalve door minister Nijpels mede ondertekend door de minister-president en in indirecte zin dus ook door de minister van financiën. Iedereen die de discussies volgt over de positie van de binnenstad weet dat er plannen zijn de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren. Door investeerders worden initiatieven ontwikkeld om nieuwe winkelconcentraties te realiseren. De plannen voor een hoogwaardig winkelcentrum in de driehoek Heiligeweg-Kalverstraat-Singel en voor het hoofdpostkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal en de ideeën om in het kader van de IJ-oeverplannen bij het CS een nieuw hoogwaardig winkelcentrum te bouwen zijn hiervan voorbeelden. Beleggers, ontwikkelaars en ook de gemeentelijke coördinator binnenstad zijn zich er goed van bewust dat uitvoering van deze plannen slechts kans van slagen heeft als de bereikbaarheid van de binnenstad drastisch wordt verbeterd. Dat geldt voor het autoverkeer (parkeren!) en vooral ook voor het openbaar vervoer. Veel meer mensen uit de omgeving moeten gebruik maken van deze voorzieningen. RegelmatigHet openbaar vervoer zal snel en regelmatig moeten zijn. De metroverbindingen in Amsterdam en Rotterdam hebben bewezen dat zij aan deze eisen voldoen. Bij tram- en busverbindingen geldt dat veel minder. |