Type dokument
Voordracht
Nummer Gemeenteblad
254
Titel
Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid 
van de Amsterdamse regio.
Datum voordracht
19930422
Datum behandeling Raad
19930512
Besluit Raad
conform besloten

Tekst

Nr. 254.  Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid van 
          de Amsterdamse regio.



                                               Amsterdam, 22 april 1993. 


   Aan de Gemeenteraad



   In het kader van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (Vinex) en 
het in het Structuurschema Verkeer en Vervoer geformuleerde beleid worden 
studies en onderzoeken verricht naar de verbetering van de bereikbaarheid 
van de Amsterdamse regio. In de financiële vertaling van het Programakkoord 
1990Ä1994 is hiertoe voor de periode 1990Ä1994 5 miljoen gulden als 
stelpost opgenomen. Voor de voortzetting van de studieprojecten Derde fase 
Noord-Zuidlijn en de openbaar-vervoerontsluiting Nieuw-Oost is voor 1993 
een kredietbedrag van fl 1.000.000 benodigd.

   Op 15 oktober 1992 heeft de Commissie voor Verkeer, Beheer Openbare 
Ruimte en Milieu ingestemd met de voor intensivering van de studie inzake 
het project Derde fase Noord-Zuidlijn benodigde financiering. Hiermee is 
de dekking van de in de studiekredieten 1991 en 1992 opgenomen kosten ten 
behoeve van de deelstudies Zuid/WTCÄSchiphol en Stationsplein, het 
technisch en vervoers-concept Derde fase Noord-Zuidlijn geregeld. 
   De onderhavige kredietaanvraag heeft betrekking op de kosten van 
afronding van de studiefase, zodat wij eind 1993 een voordracht tot het 
beschikbaar stellen van een aanloopkrediet tot aanleg aan u kunnen 
voorleggen.

   Gezien de in het komende jaar te verwachten discussie over de verhoging 
van de woningbouwtaakstellingen zal rekening moeten worden gehouden met een 
uitbreiding van Nieuw-Oost naar circa 40.000 woningen. Deze verdere uit- 
breiding kan tot gevolg hebben dat de nu ontwikkelde ontwerpen ten aanzien 
van de ligging en inrichting van de tracés, de veronderstelde ondergrondse 
ligging van NS-rail, alsmede de daarmee samenhangende hoogteliggingen en 
koppeling van de NS- en IJ-railstations zullen moeten worden aangepast. Op 
grond hiervan is een vervolgstudie openbaar-vervoerontsluiting Nieuw-Oost 
gewenst.

   In het bestuurlijk overleg tussen het Ministerie van Verkeer en 
Waterstaat en de gemeente Amsterdam van 21 oktober 1991 is de door de 
minister van Verkeer en Waterstaat toegezegde bijdrage aan de kosten van 
studies van de hiervoren vermelde projecten nogmaals bevestigd. In onze 
brief van 10 november 1992 is de minister van Verkeer en Waterstaat op de 
hoogte gesteld van de problematiek rond de financiële afwikkeling. 
   Wij stellen u voor, vooruitlopend op de subsidie, het in de begroting 
voor 1993 (onderdeel prioriteiten Verkeer en Vervoer, structurele 
prioriteit nr. 11), voorziene bedrag van fl 1.000.000 voor onderzoeken en 
studies naar verbetering van de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio te 
besteden aan de afronding van de Noord-Zuidlijn en de voortzetting van de 
studie met betrekking tot het openbaar vervoer in Nieuw-Oost. 
   De Commissie voor Verkeer, Beheer Openbare Ruimte en Milieu heeft op 
22 april 1993 met deze voordracht ingestemd.

   Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit 
te nemen:



   De Gemeenteraad van Amsterdam,



   Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 22 april 1993, 


   Besluit:



 I  voor de door de gemeentelijke diensten te verrichten onderzoeken en 
    studies naar verbetering van de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio 
    een krediet van fl 1.000.000 beschikbaar te stellen;



II  Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een voorstel 
    te doen tot de financiële regeling van deze aangelegenheid. 


Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden 
gegeven.



                            Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,