Type dokument
Voordracht
Nummer Gemeenteblad
254
Titel
Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid
van de Amsterdamse regio.
Datum voordracht
19930422
Datum behandeling Raad
19930512
Besluit Raad
conform besloten
Tekst
Nr. 254. Onderzoeken en studies naar verbetering van de bereikbaarheid van
de Amsterdamse regio.
Amsterdam, 22 april 1993.
Aan de Gemeenteraad
In het kader van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (Vinex) en
het in het Structuurschema Verkeer en Vervoer geformuleerde beleid worden
studies en onderzoeken verricht naar de verbetering van de bereikbaarheid
van de Amsterdamse regio. In de financiële vertaling van het Programakkoord
1990Ä1994 is hiertoe voor de periode 1990Ä1994 5 miljoen gulden als
stelpost opgenomen. Voor de voortzetting van de studieprojecten Derde fase
Noord-Zuidlijn en de openbaar-vervoerontsluiting Nieuw-Oost is voor 1993
een kredietbedrag van fl 1.000.000 benodigd.
Op 15 oktober 1992 heeft de Commissie voor Verkeer, Beheer Openbare
Ruimte en Milieu ingestemd met de voor intensivering van de studie inzake
het project Derde fase Noord-Zuidlijn benodigde financiering. Hiermee is
de dekking van de in de studiekredieten 1991 en 1992 opgenomen kosten ten
behoeve van de deelstudies Zuid/WTCÄSchiphol en Stationsplein, het
technisch en vervoers-concept Derde fase Noord-Zuidlijn geregeld.
De onderhavige kredietaanvraag heeft betrekking op de kosten van
afronding van de studiefase, zodat wij eind 1993 een voordracht tot het
beschikbaar stellen van een aanloopkrediet tot aanleg aan u kunnen
voorleggen.
Gezien de in het komende jaar te verwachten discussie over de verhoging
van de woningbouwtaakstellingen zal rekening moeten worden gehouden met een
uitbreiding van Nieuw-Oost naar circa 40.000 woningen. Deze verdere uit-
breiding kan tot gevolg hebben dat de nu ontwikkelde ontwerpen ten aanzien
van de ligging en inrichting van de tracés, de veronderstelde ondergrondse
ligging van NS-rail, alsmede de daarmee samenhangende hoogteliggingen en
koppeling van de NS- en IJ-railstations zullen moeten worden aangepast. Op
grond hiervan is een vervolgstudie openbaar-vervoerontsluiting Nieuw-Oost
gewenst.
In het bestuurlijk overleg tussen het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de gemeente Amsterdam van 21 oktober 1991 is de door de
minister van Verkeer en Waterstaat toegezegde bijdrage aan de kosten van
studies van de hiervoren vermelde projecten nogmaals bevestigd. In onze
brief van 10 november 1992 is de minister van Verkeer en Waterstaat op de
hoogte gesteld van de problematiek rond de financiële afwikkeling.
Wij stellen u voor, vooruitlopend op de subsidie, het in de begroting
voor 1993 (onderdeel prioriteiten Verkeer en Vervoer, structurele
prioriteit nr. 11), voorziene bedrag van fl 1.000.000 voor onderzoeken en
studies naar verbetering van de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio te
besteden aan de afronding van de Noord-Zuidlijn en de voortzetting van de
studie met betrekking tot het openbaar vervoer in Nieuw-Oost.
De Commissie voor Verkeer, Beheer Openbare Ruimte en Milieu heeft op
22 april 1993 met deze voordracht ingestemd.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit
te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 22 april 1993,
Besluit:
I voor de door de gemeentelijke diensten te verrichten onderzoeken en
studies naar verbetering van de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio
een krediet van fl 1.000.000 beschikbaar te stellen;
II Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een voorstel
te doen tot de financiële regeling van deze aangelegenheid.
Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden
gegeven.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|