3e Studiefase Noord-Zuidlijn
Bijlagen
Bijlage 1: lijnvoering Noord-Zuidmodellen
Om een antwoord te kunnen geven op de in deze studie gestelde vragen is een viertal lijnvoeringsmodellen ontwikkeld. De vier modellen verschillen voor wat betreft het snelnet van het Gemeentevervoerbedrijf. Om het effect van invoering van de Noord-Zuidlijnen te isoleren zijn het NS-net, het streeknet en het onderliggende GVB-net voor de vier modellen zoveel mogelijk gelijk gehouden. Daar waar het noodzakelijk was, bijvoorbeeld als een lijn parallel loopt aan één van de Noord-Zuidlijnen, is de lijnvoering aangepast.
In deze paragraaf zal in het kort worden aangegeven wat de vier modellen inhouden. Voor een weergave van de verschillende lijnvoeringsmodellen wordt verwezen naar de kaartjes.
Model 1
Model 1 is de basisvariant waarmee de andere modellen in de analyse worden vergeleken. Wat betreft de NS-lijnen is de lijnvoering conform Rail 21, voor het streekvervoer zijn de expresslijnen ingevoerd. Het onderliggende GVB-net is aangepast aan de ruimtelijke situatie van 2010, zoals bijvoorbeeld ontsluitingen van nieuwe woon- en / of werkgebieden.
De snelnetlijnen die in model 1 zijn opgenomen zijn de volgende:
51 Westerdok - CS - Westwijk (via metrobuis)
53 Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54 Westerdok - CS - Gein
57 Westerdok - CS - Nieuw Oost
Model 2
In Model 2 is de eerste fase van de Noord-Zuidlijn opgenomen. Deze gaat van Buikslotermeerplein naar Schip hol. De lijnvoering van de expressbussen is aangepast in die zin dat er voor de lijnen uit noordelijke richting een extra halte is bijgekomen bij Buikslotermeerplein om op die manier de overstap met de Noord-Zuidlijn te kunnen analyseren.
De onderstaande snelnetlijnen zijn opgenomen:
51 Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof (via metrobuis)
52 Buikslotermeerplein - CS - Zuid WTC - Schiphol Zuid
53 Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
S4 Westerdok - CS - Gein
57 Westerdok - CS - Nieuw Oost
58 Buikslotermeerplein - CS - Amstelveen Westwijk
Model 3
Model 3 is een regionaal model met een Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Purmerend, Zaanstad, Hoofddorp en Uithoorn. Er is tevens een Noord-Zuidlijn naar de westelijke tuinsteden met een tracé via de Overtoom. De extra halte voor de expresslijnen bij Buikslotermeerplein is vervallen. Tevens zijn de expresslijnen tussen Purmerend en CS vervallen.
In model 3 zijn de volgende lijnen uit het snelnet opgenomen:
50 Nieuw Oost - Nieuw Oost
51 Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof (via metrobuis)
52 Purmerend - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Riekerpolder - Schiphol Centrum - Hoofddorp
53 Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54 Westerdok - CS - Gein
55 Nieuwendam - Osdorp via Overtoom
56 Buikslotermeerplein - CS - Map via Overtoom
57 vervalt
58 Zaanstad - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Amstelveen Westwijk - Uithoorn
Model 4
Model 4 is eveneens een regionaal model, met als variatie op model 3 dat de regionale tak van Purmerend is doorgetrokken naar Hoorn en dat de lijn naar Uithoorn is ingekort tot Amstelveen Westwijk. Daarnaast is in dit lijnvoeringsmodel het aantal haltes naar de regio verminderd ten opzichte van model 3, om onder meer het verschil in reistijd aan te kunnen geven bij een dergelijke variatie. De westtak gaat in dit model over De Lairessestraat naar de westelijke tuinsteden, in plaats van over de Overtoom.
In model 4 zijn de onderstaande snelnetlijnen opgenomen:
50 Nieuw Oost - Nieuw Oost
51 Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof
52 Hoorn - Purmerend - CS - WTC - Schip hol - Hoofddorp
53 Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54 Westerdok - CS - Gein
55 Nieuwendam - Buikslotermeerplein - CS - MAP via De Lairessestraat
56 Buikslotermeerplein - CS - Map - Badhoevedorp via De Lairessestraat
58 Zaanstad - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Westwijk
Model 1 (NZ-1)
veranderingen t.o.v. model 1991 (conform SVV-II strategie van het RWP, exclusief NZ-lijn)
51 | Amstelveenlijn: |
| Westerdoksdijk - CS - Westwijk
|
53 | Kleine Ring: |
| Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas
|
54 | Gein: |
| Westerdoksdijk - CS - Gein
|
57 | IJ-rail: |
| Westerdoksdijk - CS - NieuwOost
|
Model 2 (NZ_2)
veranderingen t.o.v. model 1
1e fase NZ-lijn
51 | Amstelveenlijn: | 57 | IJ-rail: |
| Westerdoksdijk - CS - Westwijk | | Westerdoksdijk - CS - NieuwOost
|
52 | NZ-lijn: | 58 | NZ-lijn: |
| Buiksl.pl. - CS | | Buiksl.pl. - CS - A'veen-Westwijk |
| ZWTC - Schiphol Zuid
| | |
53 | Kleine Ring: | | |
| Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas
| | |
54 | Gein: | | |
| Westerdoksdijk - CS - Gein | | |
Model 3 (NZ-3)
veranderingen t.o.v. model 2 Agglo-regio sneltram
50 | Grote Ring: | 54 | Gein: |
| NieuwOost - CS - SLD - ZWTC | | Westerdoksdijk - |
| Diemen-Zuid - NieuwOost | | CS - Gein
|
51 | Amstelveenlijn: | 55 | NZ-lijn: |
| Westerdoksdijk - CS - Binnenhof | | Nieuwendam - Buiksl.pl. - |
| | | CS - Osdorp
|
52 | NZ-lijn: | 56 | NZ-lijn: |
| Purmerend - Buiksl.pl. - CS - ZWTC - | | Buiksl.pl. - CS - MAP |
| Schiphol - Hoofddorp
| | |
53 | Kleine Ring: | 58 | NZ-lijn: |
| Gein - ZWTC - SLD | | Zaanstad - Buiksl.pl. - |
| CS - Gaasperplas | | CS - A'veen - Westwijk - Uithoorn |
Model 4 (NZ-4)
veranderingen t.o.v. model 3 Agglo-regio sneltram met minder haltes
50 | Grote Ring: | 54 | Gein: |
| NieuwOost - CS - SLD - | | Westerdoksdijk - CS - Gein |
| ZWTC - Diemen Zuid - NieuwOost | | |
| | 55 | NZ-lijn: Nieuwendam - |
51 | Amstelveenlijn: | | Buiksl.pl. - CS - MAP |
| Westerdoksdijk - | | |
| CS - Binnenhof | 56 | NZ-lijn: |
| | | Buiksl.pl. - CS - Badhoevedorp |
52 | NZ-lijn: | | |
| Purmerend - Buiksl.pl. - | 58 | NZ-lijn: |
| CS - ZWTC - Schiphol - Hoofddorp | | Zaanstad - Buiksl.pl. - CS - A'veen- |
| (zonder haltes Schiphol-Zuid | | Westwijk (zonder haltes |
| en Hoofddorp 2) | | Westerlengte en Kadoelenweg)
|
53 | Kleine Ring: | | |
| Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas | | |
Lijnvoering expressnet
02 | Beverwijk - Schiphol C | 411 | P'rend de Purmer - AMC |
303 | Heemskerk - Sloterdijk | 412 | Edam - CS |
306 | Hillegom - Nieuw Oost | 413 | Edam - Sloterdijk |
309 | Alphen - Schiphol C | 414 | Edam - AMC |
314 | Duivendrecht - H'sum | 415 | Aalsmeer - Zuid/WTC(-CS) |
402 | IJmuiden - Sloterdijk | 416 | Zaandam - CS |
| (-Marnixstraat) | 418 | Haarlem - Utrecht |
403 | Zandvoort - Lelylaan | 419 | Zuid/WTC - Uithoorn - Woerden |
| (-Marnixstraat) | 420 | Duivendrecht - Almere Haven |
404 | Heemstede - Sloterdijk | 422 | Amstel - Almere Haven |
405 | De Rijp - CS | | |
406 | P'rend Overwhere - CS | Zuidtangent |
407 | P'rend de Purmer - CS | 206 | IJmuiden - Nieuw Oost |
408 | P'rend Overwhere - Sloterdijk | 208 | Haarlem - Uithoorn - Utrecht |
409 | P'rend de Purmer - Sloterdijk | | |
410 | P'rend Overwhere - AMC | *In model 3 vervalt lijn 419 |
Lijnvoering NS
agglo/regio
500 | Den Helder - CS - Amersfoort | 513 | Almere - H'sum - Utrecht
|
502 | Hoofddorp - Sloterdijk - Uitgeest | 514 | Hoorn - CS - Woerden
|
503 | Hoorn - CS - Lelystad | 515 | R'dam - Sloterdijk - Hoorn |
| (in model 4; P'rend-Lelystad)
| | (in model 4; IR-trein) |
505 | Utrecht - CS - Zandvoort | 516 | Uitgeest - Sloterdijk - Utrecht
|
506 | CS - Haarlem - Leiden | 517 | CS - Almere Buiten
|
508 | Almere - WTC - Hoofddorp | 518 | Schiphol - Sloterdijk - Hoorn |
| | | (verdwijnt in model 4) |
509 | Utrecht - H'sum - WTC - Schiphol | | |
| | 519 | Uitgeest - CS |
Lijnvoering NS
Interregio
521 | Den Helder - CS | 528 | Vlissingen - WTC - Amersfoort |
| Heerlen/Bergen op Zoom | | |
| | 529 | Lelystad - CS - Hoofddorp |
522 | Alkmaar - Lelylaan - Schiphol | | |
| | 530 | Castricum - CS |
523 | Zwolle - Almere - CS - | | |
| Lelylaan-Den Haag | 531 | Den Haag - WTC |
| | | |
524 | Roosendaal - WTC - Lelystad | 532 | Schiphol - WTC - Eindhoven |
| | | |
525 | Groningen - H'sum - CS - Schiphol | 533 | Zwolle - Kampen - Almere - WTC |
| | | |
526 | Enkhuizen - CS - Woerden - R'dam | | |
| | | |
527 | Enschede - CS - Schiphol | | |
Lijnvoering NS
Intercity
541 | CS - Schiphol - R'dam - Brussel |
| |
542 | Schiphol - WTC - Köln |
| |
543 | Den Haag - WTC - |
| Almere - Leeuwarden |
| |
| Schiphol - WTC - Maastricht |
| |
545 | Haarlem - CS - Eindhoven |
| |
546 | Haarlem - CS - Arnhem |
Bijlage 2: 19 x 19 gebiedsindeling
Bijlage 3: Inwoners en arbeidsplaatsen
| | | Inwoners | | | arbeidsplaatsen |
| | | 1991 | 2010 | Index | | | 1991 | 2010 | Index |
|
Binnenstad | | | 73.600 | 87.500 | 119 | | | 93.150 | 92.000 | 99 |
Oud-oost | | | 78.700 | 105.500 | 134 | | | 28.500 | 37.900 | 133 |
Oud-west | | | 147.700 | 137.100 | 93 | | | 24.550 | 22.500 | 92 |
Oud-zuid | | | 110.400 | 106.400 | 96 | | | 44.600 | 45.800 | 103 |
Nieuw-oost | | | 0 | 49.500 | nvt | | | 0 | 12.800 | nvt |
Nieuw-west | | | 97.400 | 133.000 | 137 | | | 61.500 | 111.000 | 180 |
Zuid-oost | | | 125.300 | 130.000 | 104 | | | 61.200 | 109.700 | 179 |
Noord | | | 54.800 | 56.300 | 103 | | | 8.500 | 9.400 | 111 |
Schiphol | | | 0 | 0 | nvt | | | 26.000 | 43.000 | 165 |
Amstelveen | | | 90.000 | 91.500 | 102 | | | 47.800 | 61.600 | 129 |
Uithoorn | | | 13.800 | 18.500 | 134 | | | 6.000 | 7.300 | 121 |
Purmerend | | | 61.200 | 81.800 | 134 | | | 12.200 | 18.200 | 149 |
Zaanstad | | | 129.500 | 143.300 | 111 | | | 39.400 | 37.000 | 94 |
Hoorn | | | 45.250 | 64.000 | 141 | | | 16.350 | 14.700 | 90 |
Hoofddorp | | | 66.850 | 99.300 | 148 | | | 21.550 | 32.800 | 152 |
|
Invloedsgebied 1e fase | | | 177.600 | 183.300 | 103 | | | 160.700 | 189.000 | 118 |
Noord-Zuidlijn | | | | | | | | | | |
Bijlage 4: Trajectdelen voor trajectmatrix
Bijlage 5: Rijtijden Noord-Zuidlijn, NS, Streek in invloedsgebied Noord-Zuidlijn
Traject | | | NZ-LIJN | | | Express | | | NS-Model | | | Streek |
| | | incl. haltetijd | | | | | | | | | |
| | | aankomst | | | | | | | | | |
| | | halte | | | | | | | | | |
|
| | | NZ3 | NZ4 | | | NZ1 | NZ2 | | | | | | | |
|
Verzetlaan - Buiksl.pl | | | 6,8
| 6,8 | | | 10,2 | 10,7 | | | | | | | 12,7 |
P'rend overw - CS | | | 19,6 | 15,8 | | | 22,1 | 22,1 | | | 28,1 | AR | | | 39 |
Buiksl.pl - CS | | | 5,4 | 4,6 | | | 6,2 | 6,5 | | | | | | | 15,5 |
Zaandam - Buiksl.pl | | | 19,5 | 14,6 | | | 16,7 | 17,2 | | | | | | | |
Zaandam kogerveld - CS | | | 23,4 | 19,2 | | | 21,1 | 21,1 | | | 16,4 | AR | | | |
Zaandam CS - CS | | | | | | | | | | | 10,6 | IR | | | |
| | | | | | | | | | | 13,1 | AR | | | |
Hoorn CS - CS | | | | 28,4 | | | | | | | 31,4 | IR | | | |
| | | | | | | | | | | 40,4 | AR | | | |
Hoorn Kersb. - CS | | | | 31,8 | | | | | | | 34,0 | IR | | | |
| | | | | | | | | | | 43,4 | AR | | | |
CS - WTC | | | 8,5 | 8,5 | | | 14,7 | CS-AV.W | | | | | | | 22,5 |
CS - Schiphol Z | | | 21,5 | 20,0 | | | | | | | | | | | |
CS - Schiphol C | | | 18,3 | 17,5 | | | | | | | 13,7 | JC | | | |
| | | | | | | | | | | 16,0 | IR | | | |
WTC - Schiphol Z | | | 13,0 | 11,5 | | | | | | | | | | | |
WTC - Schiphol C | | | 9,9 | 8,7 | | | | | | | 6,1 | IR | | | |
Schiphol Z - Hoofddorp | | | 8,4 | 7,2 | | | | | | | | | | | |
Schiphol C - Hoofddorp NS | | | 5,9 | 5,1 | | | | | | | 3,4 | IR | | | |
WTC - Uithoorn busstation | | | 27,4 | | | | 17,1 | 17,1 | | | | | | | 31 |
Bijlage 6: Selected plot eerste fase Noord-Zuidlijn
Bijlage 7: Reeds verschenen publicaties
- Technische studie Ondergronds Openbaar Vervoer (dec '89)
- Studie Ondergronds Openbaar Vervoer deel 2: uitwerking Binnenstad (feb. '91)
- Onderzoeksproject Noord-Zuidlijn (PMB, mei '91)
- Werkplan Fase 3 (okt. '91)
- Tracéverkenning Zuid/WTC-Schiphol (okt. '91)
- Schipholtracé Jan Dellaertplein (GVB, feb. '92) Aanvulling op rapport 5
- Deelonderzoek Centraal Station (feb. '92)
- Planning en organisatie Noord-Zuidlijn (aug. '92)
- Demarcatielijn Museumplein (okt. '92)
- Voetgangersverbinding tussen de halten van de Noord-Zuidlijn en de IJ-Rail bij het CS (dec. '92)
- Voortgang rapportage Noord-Zuidlijn (feb. '93)
Leden werkgroep Vervoerswaardestudie Noord-Zuidlijn
Dhr. J.P. De Lannoy | Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam |
Dhr. L. Frantzen | Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam |
Mevr. L.Groot | Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam |
Dhr. T. Buffing | Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam |
Dhr. P. Tobben | Dienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam |
Dhr. R. Liemburg | N.V. Nederlandse Spoorwegen Utrecht |
Scanversie.
|