Het Parool, 'het laatste woord', donderdag 12 juni 2008

Leid lijn 51 door buis van Noord/Zuidlijn

Station Zuid/WTC moet het voortaan zonder lijn 5 doen.                                   FOTO FLORIS LOK

De nieuwe haltes, voor de komende twintig jaar, voor lijn 5 op de Strawinskylaan zijn onbereikbaar voor rolstoelen: de lift komt pas aan het einde van dit jaar. Het Parool meldde zaterdag, op gezag van de verantwoordelijke Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV), dat uitstel van de verwijdering van lijn 5 uit Station Zuid/WTC niet kon. De werkzaamheden die samenhangen met de Noord/Zuidlijn zouden vertraging oplopen.
     Ook zouden de meeste passagiers niet gebaat zijn met uitstel. Als het maar plausibel klinkt, mag je burgers en bestuur van àlles wijsmaken. Vooral handig bij knoeiwerk.
     Wat is er werkelijk aan de hand?
     Het project Noord/Zuidlijn wil op de plaats van lijn 5 een zogeheten kopstation bouwen. Keren in het station, zoals ook in het CS op één spoor gebeurt. Over het 'gat' van lijn 5 komt daarvoor een viaduct over de Beethovenstraat. De Noord/Zuidlijn kan dan onafhankelijk, 'ontvlochten', van de Ring- en Amstelveenlijn rijden.
     Als het Zuidasdok wordt gerealiseerd, wordt het viaduct weer gesloopt. Tot dan zal de Noord/Zuidlijn eindigen in Station Zuid en moeten doorgaande passagiers alle maal overstappen.
     Het is een overbodige tijdelijke investering, minstens zeven jaar voordat de Noord/Zuidlijn gaat rijden, terwijl deze omleiding over twee jaar vroeg genoeg zou zijn geweest. (Door redactie omgekeerd samengevat. Moet zijn: twee jaar voor start exploitatie, dus over vijf jaar, vroeg genoeg zou zijn geweest.) (Update dec 2009: Inmiddels kan "dus over 5 jaar" vervangen worden door "dus over zeven jaar".)
     Wie verzint de onzin dat de meeste passagiers niet gebaat zijn met uitstel? De enige directe verbinding tussen Station Zuid en het Centrum wordt uit het station geplaatst op 200 meter loopafstand.
     In de aanvraag en beschikking van de subsidie voor de Noord-Zuidlijn is uitgegaan van direct doorrijden naar Amstelveen. De gemeenteraad heeft recentelijk gezegd dat de Noord/Zuidlijn naar Westwijk moet. Dat kan allemaal vanaf de eerste dag als lijn 51 wordt rechtgetrokken naar Noord, maar de DIVV en het metrobedrijf van het GVB proberen kost wat het kost te voorkomen dat de sneltram door de nieuwe buis gaat rijden.
     Een kopstation is overbodig, een viaduct over de Beethovenstraat is overbodig, de omleiding van lijn 5 is overbodig. Voor de passagier, de exploitatie en de kosten, ook die voor nieuwe 'treinen', is het het beste als lijn 5 wordt gehandhaafd in het station en als lijn 51 wordt verlegd door de Noord/Zuidbuis als lijn 58.

     Dick van der Horst, Amsterdam
     oud-lid gemeenteraad, oud-lid staf vervoersontwikkeling GVB



[INDEX] [EMAIL]