1
Nummer BD2009-001925
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 25 maart 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 19
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn: 4e kwartaal 2008
Gevraagd advies
Kennis te nemen van het 4
e
kwartaalverslag 2008 van de projecten Noord/Zuidlijn,
auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS met als belangrijkste
ontwikkelingen:
-
Als gevolg van het tweede incident op de Vijzelgracht op 10 september besloot
Het college van B&W de werkzaamheden in stations Rokin en Vijzelgracht stil te
leggen.
-
Op 29 oktober presenteerde de gemeentelijke Ombudsman het rapport van zijn
onderzoek naar de gang van zaken na het optreden van een lekkage in een
wand van het in aanbouw zijnde station Vijzelgracht op donderdag 19 juni
2008. Zijn onderzoeksopdracht luidde: "Voer een reconstructie uit van de
bewuste donderdag en vrijdag om het proces inzichtelijk te krijgen en de
feiten boven tafel te halen". De Ombudsman concludeert “dat de
informatieverstrekking en communicatie door de gemeente, aan bewoners
en binnengemeentelijk, onvoldoende en op onderdelen
onjuist is geweest. In het houden van toezicht op de uitvoering van de
werkzaamheden is de gemeente tekortgeschoten en heeft zij de belangen van
de omgeving onvoldoende in acht genomen”.
-
Op 8 december presenteerde het college van B&W het herstelplan voor de
wanden van de stations Rokin en Vijzelgracht. Omwille van de veiligheid van
de panden
heeft het College er voor gekozen om alle voegen in de bouwputten op de
Vijzelgracht en het Rokin preventief te dichten. De voegen worden van binnenuit
bevroren, afgegraven en dichtgemaakt. Met de keuze voor het volledig
bevriezen en repareren van alle voegen heeft het College een afweging
gemaakt tussen tijd, kosten, omgeving en risico. Deze variant biedt de meeste
veiligheid en de minste overlast voor de omgeving vergeleken met de andere
varianten. De ernstige lekkage in de diepwand bij voeg 69/70 is het gevolg van
een uitzonderlijk slechte plek in de diepwand. Een bentonietinsluiting in de
diepwand heeft geleid tot de ernstige lekkage.
Dit constateerde het geotechnische bureau Deltares dat in opdracht van de
dienst Milieubeheer en Bouwtoezicht een onderzoek uitvoerde naar de
oorzaak van de lekkage. Deltares stelde vast dat de diepwanden van station
Vijzelgracht significant slechter van kwaliteit zijn dan de diepwanden van
station Ceintuurbaan en ook slechter zijn dan zou mogen worden verwacht op
basis van de gangbare professionele standaard in Nederland. De resultaten

Portefeuille 29
Agendapunt TKN 19
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 25 maart 2009
VV
2
van het onderzoek van Deltares werden eveneens op 8 december bekend
gemaakt.
-
Met het gereedkomen van de ruwbouw van het station Johan van Hasseltweg
met perrons en spoorbakken en het gereedkomen van verkeersplein
“Meeuwenei”, werd het eerste contract in Amsterdam Noord opgeleverd.
-
De fundering van de noordgevel van het Centraal Station werd overgenomen
door de nieuwe fundering. Hierna werd gestart met het slopen van de oude
fundering.
Aan de oostzijde, voor de trap naar het eerste perron, werd de tijdelijke vloer
vervangen door een definitieve betonvloer. De vloeren onder de perrons en
treinsporen werden afgespannen en worden nu volledig door de bouwputwanden
(de micro-tunnelingwanden) gedragen.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Om het bestuur te informeren over de voortgang van de projecten Noord/Zuidlijn,
auto-onderdoorgang De Ruijterkade en busstation CS wordt elk kwartaal
gerapporteerd. Dit kwartaalverslag dient tevens als basis van de zogenoemde
mijlenpalenmethodiek. Deze methodiek maakt deel uit van de lump sum beschikking,
die door de Minister van Verkeer en Waterstaat eind 1999 is afgegeven.
Onderbouwing gevraagd advies
n.v.t.
Stukken
Meegezonden stukken
Rapportage 4
e
kwartaal 2008
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
n.v.t.
Advies raadscommissie
n.v.t.

Portefeuille 29
Agendapunt TKN 19
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 25 maart 2009
VV
3
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Jan van der Meulen

4
Nummer BD2009-001925
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 25 maart 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 19
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn: 4e kwartaal 2008
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>