Jaar 2006
Afdeling 1
Nummer 245
Publicatiedatum 14 juni 2006
Onderwerp
 
Aanwending overschot krediet casco-/funderingsherstel Noord/Zuidlijn.

Aan de Gemeenteraad
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen:
 
De Gemeenteraad van Amsterdam
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 16 mei 2006,
 
Besluit:
 
een geraamd overschot van 4,5 miljoen euro binnen het krediet voor casco-/ funderingsherstel Noord/Zuidlijn aan te wenden voor mitigerende maatregelen voor vijf monumentale en beeldbepalende gebouwen in de binnenstad.
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, 
E. Gerritsen, secretaris M.J. Cohen, burgemeester
Toelichting (bestuurlijke context)
 
In juni 2000 heeft de Raad de bijdrageregeling voor casco-funderingsherstel Noord/Zuidlijn vastgesteld (raadsvoordracht 8 juni 2000; nr. 386). Deze afzonderlijke regeling voorziet in een bijdrage door de gemeente in de kosten van funderings- en/of cascoherstel van panden langs de Noord/Zuidlijn. De regeling is bedoeld als preventieve maatregel voor panden waarvan de fundering in dermate slechte staat verkeert dat er schade kan ontstaan aan het casco als gevolg van de bouwactiviteiten van de Noord/Zuidlijn.
 
Voor casco-funderingsherstel van panden langs de Noord/Zuidlijn heeft de Raad een krediet en budget vastgesteld van ruim 19 mln. Dat budget staat los van de Noord/Zuidlijn. De uitvoering is in handen van het OGA. De financiële administratie valt onder dIVV. Dit casco-funderingsherstel voorloopt voorspoedig. Op basis van de huidige inzichten kent het krediet hiervoor een geraamd overschot van ongeveer 4,5 mln. Dat overschot kan, binnen datzelfde krediet, worden aangewend voor mitigerende maatregelen voor een vijftal monumentale en beeldbepalende gebouwen in de binnenstad. Het voorstel is om dat als volgt te doen:
 
·   100% bijdrage voor preventief funderingsherstel van de Munttoren (1,9 mln).
De Munttoren is een gemeentelijk monument met een beperkte fundering die in slechte staat verkeert. Door zijn ligging is de Munttoren extra kwetsbaar voor werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn.
 
·   Grondcompenserende werkzaamheden bij de Bijenkorf, Peek&Cloppenburg, Gebouw Industria (alle drie rond de Dam) en het Delagebouw bij de Munt (2,6 mln).
Deze vier gebouwen zijn monumentaal en beeldbepalend voor de binnenstad, en bevinden zich net als de Munttoren op een kwetsbare locatie langs het tracé van de Noord/Zuidlijn. De werkzaamheden zijn te beschouwen als een doelmatige preventiemaatregel tegen mogelijke schade.
 
Door aanwending van in totaal 4,5 mln kan een zelfde bedrag voor mitigerende maatregelen in het boortunnelcontract van de Noord/Zuidlijn worden geschrapt. De per eind 2005 herziene financiële prognose van de Noord/Zuidlijn heeft hierop geanticipeerd.
 
De werkzaamheden worden verantwoord onder de paragrafen 4 en 4.1, en onder de slotbepaling 6.2 van het raadsbesluit Bijdrageregeling casco-funderingsherstel Noord/Zuidlijn. Uitvoerding gebeurt, net als het reguliere casco-funderingsherstel, onder regie van het OGA.
 
 
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting en Monumenten heeft op 7 juni 2006 ingestemd met het voorleggen van dit voorstel aan uw Vergadering.