Jaar 2005
Afdeling 1
Nummer 363
Publicatiedatum 6 juli 2005
Onderwerp
 
Zuidelijke beëindiging Noord-Zuidlijn; eindpunt tramlijn 5.
Aan de Gemeenteraad
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen:
 
De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 23 juni 2005,
 
Besluit:
 
I   dat het eindbeeld voor de zuidelijke beëindiging van de Noord-Zuidlijn (NZL) is doortrekking van de lijn naar Amstelveen/Ouderkerkerlaan (NZL 52) respectievelijk Amstelveen/Westwijk (NZL 58);
 
II   dat, om zeker te zijn van een tijdige exploitatiestart van de Noord-Zuidlijn in 2012, een tijdelijk eindpunt voor de Noord-Zuidlijn wordt voorbereid op het station Zuid/WTC;
 
III   dat tramlijn 5 ten behoeve van de werkzaamheden op het station Zuid/WTC tot de ingebruikneming van de Noord-Zuidlijn in Buitenveldert en Amstelveen wordt omgeleid via de Strawinskylaan en de Parnassusweg;
 
IV   dat tramlijn 5, zodra de werkzaamheden ten behoeve van het geschikt maken van de Amstelveenlijn voor de Noord-Zuidlijn dit nodig maken, wordt ingekort tot een nader te bepalen tijdelijk eindpunt in het stadsdeel Zuideramstel;
 
V   dat, als de tijdelijke route (bypass) via de Strawinskylaan/Parnassusweg op onvoorziene problemen stuit en op mogelijk extra kosten die verband houden met de activiteiten in de Zuidas, als terugvaloptie een eindpunt voor tramlijn 5 aan de Strawinskylaan wordt ingericht en dat deze terugvaloptie vóór effectuering wordt voorgelegd aan de Gemeenteraad;
 
VI   een voorbereidingskrediet van 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanpassing van de Amstelveenlijn en voor de bypass van tramlijn 5.
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, 
E. Gerritsen, gemeentesecretaris M.J. Cohen, burgemeester
Toelichting (bestuurlijke context)
 
In de subsidiebeschikking Noord-Zuidlijn van het Rijk d.d. 23 december 1999 is bij de vervoerwaardeberekening uitgegaan van doortrekking van de lijn naar Amstelveen. De Raad heeft bij de aanvaarding van de subsidiebeschikking ingestemd met deze lijnvoering. Op 19 november 2003 heeft de gemeenteraad het amendement van het raadslid Olij aangenomen, dat pleit voor een voorlopig eindpunt van de Noord-Zuidlijn op station Zuid/WTC en een snelle voltooiing van de Kleine Ring.
 
Omdat thans het definitief ontwerp voor de Noord-Zuidlijn moet worden vastgesteld, heeft de Dienst IVV de mogelijke lijnvoeringsmodellen op het metro/sneltramnet onderzocht en een voorkeursmodel ontwikkeld, dat nu ter besluitvorming wordt voorgelegd.
 
De volgende modellen zijn onderzocht:
-   Model 1: doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen;
-   Model 2: doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Sloterdijk;
-   Model 3 en 4: eindpunt van de Noord-Zuidlijn op station Zuid/WTC en separate tram of sneltrambediening van Buitenveldert en Amstelveen.
 
Naar aanleiding van bestuurlijke reacties van de gemeente Amstelveen, het ROA en het stadsdeel Zuideramstel is in november 2004 geconcludeerd dat de modellen 3 en 4 onvoldoende vervoerskwaliteit in de zuidelijke agglomeratie zullen opleveren. Ook is geconcludeerd dat in model 2 te veel vermenging van lijnen ontstaat met een te grote kans op verstoringen van het gehele metronet. De gevraagde beslissingen worden als volgt onderbouwd:
I.   Model 1, doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen, leidt als enige tot openbaar vervoer van goede kwaliteit dat betrouwbaar is te exploiteren. Om een verstoringsrisico te vermijden worden beide lijnen naar Amstelveen doorgetrokken zodat er geen menging is van Noord-Zuidlijn met de Ringlijn.
II.   De kans is aanwezig dat de aanpassingen van het tracé in Buitenveldert en Amstelveen ten behoeve van de Noord-Zuidlijn niet voor 2012 (start exploitatie) gereed zullen zijn. Daarom is een tijdelijk eindpunt voor de Noord-Zuidlijn op het bestaande station Zuid/WTC ontworpen. Dit tijdelijke eindpunt is gemakkelijk om te bouwen als de lijn alsnog naar Amstelveen gaat en past in de fasering van de Zuidas.Het vormt geen extra belasting voor het budget voor de Noord-Zuidlijn.
III.   De maatschappelijke weerstand tegen het voortijdig inkorten van tramlijn 5 is groot, blijkens verschillende raadsadressen en de reactie van insprekers bij de behandeling in de raadscommissie VVI. Daarom is gekozen voor een tijdelijke route via de Strawinskylaan en de Parnassusweg, waarbij moet worden aangetekend dat volgens de huidige planningen de bouw van een parkeergarage aan de Strawinskylaan conflicteert met de omleiding van tramlijn 5. Het College van B&W zal met nadere voorstellen komen voor het verkleinen of oplossen van deze problematiek. Tevens zal het College met voorstellen komen voor het al dan niet verlagen van de Strawinskylaan.
IV.   Het zal niet mogelijk zijn de Noord-Zuidlijn te combineren met een tram. Tramlijn 5 zal dus uiteindelijk van het tracé van de Noord-Zuidlijn moeten verdwijnen. Voor tramlijn 5 zal een nieuw definitief eindpunt worden gezocht in het stadsdeel Zuideramstel.
V.   Het is op dit moment niet te voorzien of de onder III genoemde problemen binnen redelijke tijd en kosten op te lossen zijn. Indien dit niet het geval zou zijn is een eindpunt van tramlijn 5 aan de Strawinskylaan een reëel en betaalbaar alternatief. Als deze situatie zich zal voordoen, zal opnieuw aan de Raad een uitspraak worden gevraagd.
Het College van B&W hebben de directeur van de dienst IVV gemachtigd vooruitlopend op uw besluit de voorbereiding van deze bypass voor tramlijn 5 met spoed ter hand te nemen gelet op de planning dat in maart 2007 tramlijn 5 van het dijklichaam moet verdwijnen in verband met de werken aan de Noord-Zuidlijn.
 
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en Informatie- en communicatietechnologie heeft op woensdag 15 juni 2005 ingestemd met het voorleggen van dit voorstel aan uw Vergadering.