Gemeenteblad
 
afd. 1
nr. 628
  raadsvoordracht   
  Leefbaarheidsmaatregelen Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 14 oktober 2004.

Aan de Gemeenteraad
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volge nde besluit te nemen:
 



De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 14 oktober 2004,
 



Besluit:
 
I   kennis te nemen van het bij de voordracht overgelegde Plan van Aanpak Leefbaarheid Noord-Zuidlijn;
 
II   vast te stellen de bij de voordracht overgelegde Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn voor de stationslocaties Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,  
E. Gerritsen M.J. Cohen
 
secretaris burgemeester



Toelichting (bestuurlijke context).
 
In de door uw Raad op 16 juni 2004 (nr. 282) goedgekeurde financiële prognose van de Noord/Zuidlijn tot 2012, waarin voor het project een kostenstijging wordt voorzien van 91,4 milj oen euro, is een bedrag van € 4 miljoen opgenomen voor leefbaarheidsmaatregelen rond de bouwlocaties van de Noord/Zuidlijn. Het gaat hierbij zowel om generieke maatregelen zoals extra geluidsisolatie als om hulp en faciliteiten voor individuele bewoners. D aarnaast wordt een financiële tegemoetkoming voorgesteld aan bewoners die ernstige overlast ondervinden van de bouwwerkzaamheden van de Noord/Zuidlijn.
 
De voorgestelde bijdrageregeling is complementair aan de op 18 mei 200 door Uw Raad vastgestelde Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord/Zuidlijn, die voorziet in vergoeding van materiële planschade, bouwschade en schade door omzetverliezen.
 
De raadsvoordracht bevat een kort overzicht van de voorgestelde leefbaarheidsmaatregelen. Deze worden uitgebreider toegelicht in het bijgevoegde Plan van Aanpak Leefbaarheid, dat u bij deze raadsvoordracht ter kennisneming wordt aangeboden. De financiële tegemoetkoming is uitgewerkt in de door U bij deze raadsvoordracht vast te stellen Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord/Zuidlijn.
 



1.  Inleiding
 
In uw vergadering v an 16 juni jongstleden heeft u ingestemd met de herziene financiële prognose Noord-Zuidlijn tot 2012. Onderdeel van deze prognose was het treffen van een financiële reservering van € 4 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen rond de bouwplaatsen van de metrolijn.
Daarmee wordt beoogd de overlast als gevolg van de bouwactiviteiten voor bewoners en ondernemers te verminderen. Deze overlast is aanzienlijk nu op een aantal bouwlocaties gedurende de gehele dag en avond wordt gewerkt.
 
In deze voordracht geven wij u een toelichting op de leefbaarheidsmaatregelen die wij voornemens zijn te treffen. Daarbij wordt allereerst een overzicht gegeven van de algemene en individuele maatregelen om de overlast te verminderen. Vervolgens zullen wij ingaan op de mogelijkheid om op sommige bouwlocaties financiële tegemoetkomingen aan bewoners te verstrekken op basis van een door Uw raad vast te stellen verordening Bijdrageregeling Bouwoverlast Noord/Zuidlijn.
 



2.  Leefbaarheidsmaatregelen
 
De extra leefbaarheidsmaatregelen hebben tot doel om de overlast voor bewoners en ondernemers door de bouwactiviteiten van de Noord-Zuidlijn te beperken. Het gaat daarbij allereerst om een aantal generieke maatregelen in de omgeving zoals extra geluidsisolatie, beveiligingsmaatregelen, het wassen van ramen enzovoorts. Daarnaast kunnen in individuele gevallen maatregelen “op maat” noodzakelijk zijn, zoals het aanbieden van tijdelijke woon- of werkruimte, bieden van hulp aan ouderen en gehandicapten, bestrijding van ongedierte, medewerking aan evenementen enzovoorts. Tenslotte kan in uitzonderingssituaties gekozen worden voor definitieve uitplaatsing van bewoners met toekenning van een verhuiskostenvergoeding. U ontvangt van ons bij deze voordracht een Plan van aanpak Leefbaarheid met een overzicht van de voorgestelde maatregelen (bijlage 1).
 
De kosten van de beschreven leefbaarheidsmaatregelen zullen ten laste worden gebracht van de gemaakte financiële reservering in het projectbudget Noord/Zuidlijn. Over het verloop van de uitgaven zal worden gerapporteerd in de kwartaalverslagen van het project.
 



3.  Financiële tegemoetkomingen
 
De leefbaarheidsmaatregelen zijn niet bedoeld om financiële schade als gevolg van de aanleg van de Noord-Zuidlijn te compenseren. Daarvoor heeft U bij het aanlegbesluit van de Noord/Zuidlijn een schaderegeling in het leven geroepen, waarop ondernemers en bewoners een beroep kunnen doen als sprake is van planschade, bouwschade of schade als gevolg van omzetdaling. Aanvragen in het kader van deze Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord/Zuidlijn worden beoordeeld door een onafhankelijk schadebureau met inzet van externe schadeadviseurs.
 
De schaderegeling zou ook kunnen worden ingezet om aan bewoners die ernstige overlast ondervinden van de bouwactiviteiten een vorm van financiële compensatie toe te kennen. In dat geval zou de huurder van een woning een verzoek tot huurverlaging moeten richten aan de huurcommissie, waarna de eigenaar, als dit verzoek wordt gehonoreerd, bij het schadebureau Noord/Zuidlijn een claim kan indienen ter vergoeding van het ontstane verlies aan huurinkomsten. Wij zijn van mening dat deze procedure te omslachtig en te tijdrovend is om aantrekkelijk te zijn voor de betrokken bewoners en eigenaren. Wij hebben daarom gekozen voor een rechtstreekse financiële tegemoetkoming aan de bewoners daar waar vast staat dat de woonkwaliteit is aangetast.
 
Om aan deze financiële tegemoetkoming aan bewoners een juridische basis te verschaffen ontvangt u bijgaand een concept voor een gemeentelijke verordening Bijdrageregeling Bouwoverlast Noord/Zuidlijn. Zoals in de bijgevoegde toelichting uiteengezet is de regeling gebaseerd op het woningwaarderingsstelsel van het Ministerie van VROM, waarin voor hinderlijke bouwactiviteiten in de woonomgeving een huuraftrek van 10 punten wordt geadviseerd, overeenkomend met een maandelijkse lastenvermindering (per 1 juli 2004) van € 74. Wij stellen u voor deze regeling vast te stellen en hem van toepassing te verklaren voor de stations-locaties Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaa n, zoals in de toelichting wordt gemotiveerd. Met betrekking tot de overige stationslocaties zal in een later stadium een besluit over het al dan niet toepassen van de regeling aan u worden voorgelegd.
 
De kosten van de toepassing van deze bijdrageregeling voor de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan zullen eveneens ten laste worden gebracht van de financiële reservering voor leefbaarheidsmaatregelen in het projectbudget Noord/Zuidlijn.
 
Bij deze raadsvoordracht liggen de volgende stukken ter inzage:
·  Plan van Aanpak Leefbaarheid Noord/Zuidlijn;
·   Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord/Zuidlijn met toelichting en aanvraagformulier.
 
 
 
 
 
 
 
Verschenen 27 oktober 2004.