Gemeenteblad
 
 
afd. 1

nr. 57
     
 
Notitie van het raadslid mevr. Van Oudenallen inzake de Noord-Zuidlijn en de behoefte aan de Opstapper.
Amsterdam, 19 januari 2004.

Aan de Gemeenteraad
 

De Opstapper.
 
Al meerdere keren is gevochten voor het behoud van de Opstapper, het busje dat door de gehele grachten-gordel slingert. Vaak zijn er argumenten genoemd dat de Opstapper te duur is; zelden werden door het College van Burgemeester en Wethouders de voordelen, of het waarom dat de Opstapper te duur uitkomt, genoemd. De Opstapper, dit prachtige initiatief, ingezet door het raadslid Auke Bijlsma van de PvdA, en ondersteund door vele verkeersgroepen en politieke partijen als Mokum Mobiel ’99 en D66, dient te blijven!
 
Kosten van de Opstapper zijn wellicht niet te reduceren.
 
Uw Vergadering meende: lichtere busjes inzetten en dan zou alles goedkoper worden. Helaas, uit onderzoek blijkt dat busjes groter dan voor acht personen (dit heeft niets met gewicht te maken) een chauffeur met groot rijbewijs, aangevuld met het chauffeursdiploma CCV-B, nodig hebben. Kleinere busjes, die dus minder passagiers kunnen vervoeren, waarbij chauffeurs met een gewoon rijbewijs kunnen worden ingezet, zullen dus helaas alleen kostenverhogend werken, aldus Tour en Travelservice.
 
De stad de komende jaren overhoop, de aanleg van de Noord-Zuidlijn en de behoefte aan de Opstapper.
 
Heeft iemand zich afgevraagd, hoe het mogelijk is tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn van de westelijke grachtengordel richting Amstel te komen met het openbaar vervoer, de auto en de fiets? Te weinig ambtenaren die betrokken zijn bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn of bij het Gemeentevervoerbedrijf (GVB), hebben aan uw Vergadering geopperd:
 
De Opstapper kan en moet blijven: het is de oplossing voor Amsterdammers en bezoekers die de auto willen laten staan en toch van west naar oost door de stad willen reizen!
 
Budget.
 
Mokum Mobiel ’99 pleit ervoor geld uit het budget voor de Noord-Zuidlijn vrij te maken en in te zetten voor alternatief vervoer, zoals de Opstapper.
 
Uitbreiding rijtijden van de Opstapper.
 
De Opstapper rijdt thans van 07.30 tot 18.30 uur. Aangezien de gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel ‘99 meent dat er ook ’s avonds en op zondag vervoersproblemen zijn, wenst ondergetekende dat de uren waarop de Opstapper rijdt, worden uitgebreid tot het tijdstip waarop de nachtbus gaat rijden.
 
Wat is toch het ongemak van het GVB met de Opstapper?
 
Al meerdere malen heeft ondergetekende buiten de raadscommissie om cijfers gevraagd over de Opstapper. Sinds augustus 2003 heeft het GVB nog steeds geen cijfers doorgegeven. Dit impliceert dat er een groot geheim is. Wat kost de Opstapper, wat brengt de Opstapper op, hoeveel en welke subsidie is er toegekend? Het GVB splitst de begroting niet uit, waardoor het resultaat van de Opstapper onduidelijk blijft.
 

Gebruik van de Opstapper.
 
Tot nu toe heeft het GVB nooit cijfermatige rapporten laten zien inzake de Opstapper, althans niet aan de raadscommissie of aan de partij van ondergetekende. Als deze cijfers niet binnen een maand bekend zijn, zal Mokum Mobiel ‘99 een eigen onderzoek doen: hoe vaak wordt de Opstapper op een dag gebruikt, hoe betaalt men en waarom betalen sommige mensen niet of hoeven zij niet te betalen?
 
Reclame.
 
De Opstapper zou meer inkomsten kunnen genereren door reclame op en in het busje toe te staan. Ook de herkenbaarheid en de mogelijkheden van het busje zijn niet voor iedereen duidelijk. Hier is al een paar maal aan gerefereerd in de raadscommissie en de gemeenteraadsvergadering. Tot nu toe ziet ondergetekende geen verbetering.
 
Ondersteuning publiek voor behoud van de Opstapper.
 
Er waren binnen korte tijd genoeg handtekeningen binnen om een referendum over het behoud van de Opstapper te houden. Helaas viel het onderwerp onder het kopje ‘niet-referendabel’! Het betekent wel, dat de noodzaak van het busje bij het publiek leeft en de gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel ’99 wil graag alle gebruikers van de Opstapper ondersteunen om het busje te laten blijven.
 
Daarom stelt ondergetekende aan het College van Burgemeester en Wethouders voor:
 
1.  aan de raadscommissie en de Gemeenteraad de gespecificeerde cijfers te overleggen met betrekking tot het vervoersgebruik, de opbrengsten en de kosten van de Opstapper;
 
2.   aan de Gemeenteraad een jaarbegroting voor te leggen, waarin bovendien is aangegeven waarop deze is gebaseerd, teneinde voor minimaal vijf jaar of tot in de gebruikneming van de Noord-Zuidlijn een structurele oplossing te hebben voor de Opstapper;
 
3.   te kijken, of het bedrag dat uit de begroting voor verkeer komt (zie onder 2) en vermoedelijk een tekort geeft, verder uit de middelen van de Noord-Zuidlijn kan worden gehaald;
 
4.   dit alles aan te leveren vóór de behandeling van de Voorjaarsnota, zodat Mokum Mobiel ‘99 samen met andere partijen tijdig een motie kan aanleveren om de Opstapper te behouden.
 
Het lid van de Gemeenteraad,
 
G. van Oudenallen

 
Verschenen 28 januari 2004.