Gemeenteblad
 
 
afd. 1

nr. 744
     
  Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid mevr. Geerdink inzake de verkeerssituatie in de Ferdinand Bolstraat in verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 1 december 2003.

Aan de Gemeenteraad
 
Het raadslid mevr. P.W. Geerdink heeft op 30 oktober 2003, op grond van art. 18 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad, de volgende schriftelijke vragen tot het College van Burgemeester en Wethouders gericht:
 
Inleiding.
 
De Ferdinand Bolstraat is in verband met de bouw van de Noord-Zuidlijn sinds mei 2003 opengebroken en afgesloten voor autoverkeer en openbaar vervoer. Tot op heden zijn de bouwwerkzaamheden, waarvoor de weg is opengebroken, nog niet gestart. Diverse tegenslagen en nog niet verleende vergunningen zouden de vertraging hebben veroorzaakt. Deze vertraging betekent ten minste zes maanden in feite onnodige omzetderving voor de ondernemers van de Ferdinand Bolstraat. Bij voortduring van de huidige situatie dreigen, zeker in recessietijd, de ondernemers van de Ferdinand Bolstraat en omliggende straten onterecht overlast te hebben. Ondernemers hebben te horen gekregen dat met minimaal vijf maanden en maximaal 18 maanden uitstel rekening moet worden gehouden, afhankelijk van het tijdstip waarop de benodigde milieuvergunning zal worden verstrekt.
 
Tevens hebben de ondernemers van gemeentewegen vernomen dat de volgorde waarin de bouwwerkzaamheden gaan plaatsvinden, zal wijzigen, in die zin dat nu vanuit het midden van de straat naar buiten toe wordt gewerkt in plaats van van het begin van de straat (noord) naar het einde van de straat (zuid). Van begin tot einde werken heeft het voordeel dat er minimale overlast zal zijn, terwijl middenin beginnen tot meer overlast zal leiden.
 
Op grond van het vorenstaande stelt vragenstelster de volgende vragen.
 
1.  Klopt de hiervoren beschreven weergave van de feiten?
Zo ja, welke tegenslagen en vergunningen zijn de oorzaak van de vertragingen?
 
2.   Is de Ferdinand Bolstraat de enige straat waar vertraging in de geplande bouw van de Noord-Zuidlijn gepaard gaat met een reeds opengebroken weg?
 
3.   Kan het College van Burgemeester en Wethouders aangeven wanneer daadwerkelijk met de bouw-werkzaamheden in de Ferdinand Bolstraat wordt begonnen?
                         
4.   Hoe verhoudt zich de additionele schade voor ondernemers vanwege de vertragingen ten opzichte van de kosten voor het openstellen van de Ferdinand Bolstraat voor autoverkeer?
 
5.   Is het College van Burgemeester en Wethouders het met het standpunt van de fractie van de VVD eens dat de Ferdinand Bolstraat en alle andere straten in Amsterdam die zich in dezelfde situatie bevinden, moeten worden geopend voor het doorgaande autoverkeer, totdat de daadwerkelijke aanvang van de bouwwerkzaamheden gaat plaatsvinden? Zo ja, is het College bereid, de straat in gereedheid te brengen, zodat (tijdelijke) openstelling binnen afzienbare termijn kan plaatsvinden?
 
6.   Is het College van Burgemeester en Wethouders het met de fractie van de VVD eens dat de volgorde van bouwen en afsluiten van de straat moet geschieden op een wijze waarop zo min mogelijk overlast wordt veroorzaakt, te weten: het werken van het begin van de straat naar het einde van de straat?
 
Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.
 
1.   De in de inleiding geschreven tekst geeft geen volledige weergave van de feiten die ertoe hebben geleid dat de bouw van de diepwanden nog niet is begonnen.
 

Allereerst is in mei 2003 gestart met het verwijderen van obstakels in de ondergrond in de Ferdinand Bolstraat. In tegenstelling tot op het Rokin en de Vijzelgracht (waar het een halfjaar heeft geduurd), viel het in de Ferdinand Bolstraat erg mee, waardoor relatief snel de hekken weer konden worden teruggeplaatst naar 3 meter uit de gevel. Een totaal onverwachte tegenvaller was de vernietiging van de milieuvergunning voor het platform Singelgracht op 20 augustus 2003. De Raad van State heeft deze vergunning vernietigd omdat de leidingen van en naar de bouwplaats geen onderdeel uitmaakten van deze vergunning. Inmiddels is een nieuwe milieuvergunning aangevraagd op 29 september 2003. In het belang van de voortgang van het project is op 30 september 2003 tevens verzocht aan het College van Burgemeester en Wethouders om in te stemmen met het in werking hebben van de inrichting, vooruitlopend op de vergunningverlening. Dit verzoek is in procedure. Dit alles leidt ertoe dat er vanaf medio januari 2004 kan worden begonnen met de diepwanden in de Ferdinand Bolstraat. Zie voor de gedetailleerde werkvolgorde ook het antwoord op vraag 3.

 
2.   Zowel op het Rokin als op de Vijzelgracht is er vertraging met de start van de diepwanden, maar daar wordt nog steeds hard gewerkt aan het verwijderen van ‘4 eeuwen’-obstakels in de ondergrond (vooral zeer veel houten palen en oude kademuren).
 
3.   De meest recente planning gaat ervan uit dat in week 46 wordt gestart met het maken van de geleidebalken in de blokken 2 en 3 tussen de Govert Flinckstraat en de Eerste Jan van der Heijdenstraat. De geleidebalken zijn later onder andere nodig om de graafmachine te geleiden voor het maken van de diepwand. Door het onder meer inzetten van een dubbele ploeg werkers hieraan, wordt ernaar gestreefd om in week 49 hiermee klaar te zijn, waarna er in de maand december verder geen bouwactiviteiten in de blokken 2 en 3 zullen plaatsvinden en het opgehoogde terrein ter beschikking kan komen voor andere activiteiten in de buurt. Winkeliers en/of bewoners kunnen daar dan activiteiten organiseren in relatie tot de feestdagen, waarbij een vorm van een ‘kerstmarkt’ wellicht een suggestie is.

In week 2 van 2004 wordt gestart met de verdere opbouw van het diepwandmaterieel, waarna naar verwachting in de loop van de maand januari 2004 de feitelijke diepwandproductie kan starten.
4.   Er is op dit moment nog geen inzicht in omzetvermindering in de Ferdinand Bolstraat door afsluiten van de straat voor tram- en autoverkeer. Bij het Schadebureau Noord-Zuidlijn zijn voor deze periode nog geen beroepen op de nadeelcompensatieregeling ingediend.
 
5.   Zoals in voorgaande antwoorden is beargumenteerd, is het niet mogelijk delen van de straat die als werkterrein zijn ingericht, ‘terug te geven’ aan het doorgaand autoverkeer. Wel is het mogelijk om in de Ferdinand Bolstraat de blokken 2 en 3 tijdelijk gedurende de decembermaand 2003 binnen de bouwhekken in te richten voor ‘kerstactiviteiten’.
 
6.   De bouwvolgorde in een straat is zodanig ontworpen dat de overlast, gegeven de bouwmethodiek, zoveel als mogelijk wordt beperkt. Dit is per straat maatwerk en houdt in dat bijvoorbeeld in de Ferdinand Bolstraat is gekozen voor werken vanuit het midden, hetgeen voor de aan- en afvoer van materialen (grond, beton) de minste overlast veroorzaakt.
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,  
E. Gerritsen M.J. Cohen
 
secretaris burgemeester

 
Verschenen 3 december 2003.