Bron             : Raad
Onderwerp        : Voorbereidingskrediet voor het busstation op het
                   Buikslotermeerplein.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad       : 14-03-01
Besluit          : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA        : 28-02-01
Datum B&W        : .N-ND-.I
Datum publikatie : 07-03-01
Gemeenteblad nr. : 107

Nr. 107. Voorbereidingskrediet voor het busstation op het Buikslotermeerplein. Amsterdam, 28 februari 2001. Aan de Gemeenteraad Inleiding. Aanleiding voor de ontwikkeling van de openbaarvervoersknoop Buikslotermeerplein is de aanwezigheid van de eindhalte van de Noord-Zuidlijn. Op deze locatie wordt niet alleen gewerkt aan de ontwikkeling van de Noord-Zuidlijn, maar zijn ook drie omgevingsprojecten in voorbereiding. Het betreft hier projecten die moeten leiden tot de aanleg van een busstation, een parkeergarage en een fietsenstalling, alle ter plaatse van het station van de Noord-Zuidlijn op het Buikslotermeerplein. Metrostation, parkeergarage, busstation en fietsen-stalling vormen zo samen een compact overstapcentrum, de vervoersknoop. De compacte vorm is bereikt door de onderdelen van de vervoersknoop te stapelen. Het busstation ligt direct boven de parkeergarage en boven het busstation kruist de Noord-Zuidlijn. De fietsenstalling is gepland op maaiveldniveau. Stadsdeel Amsterdam-Noord is verantwoordelijk voor de parkeergarage, waarbij momenteel geen rekening wordt gehouden met een oorspronkelijk beoogde parkeer- en reisfunctie (P+R). Dit is centraal afgesproken gezien de opstelling van het stadsdeel over de invoering van betaald parkeren. Van beide andere projecten, te weten: het busstation en de fietsenstalling, is de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) de projecttrekker. Projectomschrijving. Op basis van de Nota van Uitgangspunten Vervoersknoop Buikslotermeerplein, waarmee de Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken (VVIS) op 14 juni 2000 akkoord is gegaan, is door dIVV gestart met de projecten betreffende het busstation en de fietsenstalling, die samen het project Vervoersknoop Buikslotermeerplein vormen. Als eerste in het proces van verdere uitwerking is een programma van eisen opgesteld voor zowel het busstation als de fietsenstalling. In het programma van eisen is de basisvorm van het busstation uit de nota van uitgangspunten niet gewijzigd. Er heeft een verdere detaillering en beschrijving van het ontwerp plaatsgevonden. In deze fase is overleg gevoerd met het stadsdeel Amsterdam- Noord, het projectbureau Noord-Zuidlijn, het Regionaal orgaan Amsterdam en vervoerbedrijven om voor het centrale deel van de vervoersknoop een optimale programmering te krijgen. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp van 15 halteplaatsen voor gelede bussen en vier bufferplaatsen. Er is gekozen voor een centrale hal op het busplatform, waarvoor een principeschets voor de inrichting met de verschillende ontsluitingen is opgenomen. Er is een overzicht opgesteld voor de buslijnen die het busstation in de toekomst zullen aandoen. Hieruit blijkt dat de capaciteit van het busstation met 15 plaatsen voldoende is. Uit de inventarisatie blijkt tevens dat het aantal bussen dat doorrijdt naar het Centraal Station (CS), past binnen de aantallen die voor het busstation CS worden aangehouden. Deze punten zijn opgenomen in het Programma van Eisen Busstation, dat op 30 januari 2001 door ons akkoord werd bevonden. Tevens is toen het Programma van Eisen Fietsenstalling akkoord bevonden met de daarin voorgestelde locatie van de stalling. Planning. Het busstation en de fietsenstalling, die beide een onvermijdelijke fysieke verwevenheid hebben met de Noord- Zuidlijn, zullen direct verder moeten worden ontwikkeld om vast te kunnen stellen op welke wijze effici%nt met de integratie kan worden omgegaan. Dit vereist voor zowel het busstation als de fietsenstalling dat de uitwerking van beide onderdelen op het niveau van het definitief ontwerp moet worden gebracht. Eind 2001 zullen deze producten gereed moeten zijn om parallel aan de Noord-Zuidlijn te lopen. In verband met de gezamenlijke fundering voor het metrostation en een deel van het busstation zal eind 2001 een uitvoeringskrediet worden aangevraagd ten behoeve van de ruwbouw van deze fundering als voorinvestering. Te zijner tijd zal voor de realisering van het busstation en de fietsenstalling ook het volledige uitvoeringskrediet worden aangevraagd. Organisatie. Het ambtelijk opdrachtgeverschap voor het project Vervoersknoop Buikslotermeerplein berust bij de directeur dIVV. Vanuit dIVV zullen de opdrachten worden verstrekt en wordt verantwoording afgelegd aan het bestuur. Door intern dIVV-overleg tussen de verschillende projecten en overleg met partijen als het stadsdeel Amsterdam-Noord, het ROA, Connexxion en het Gemeentevervoerbedrijf worden de verschillende inzichten op elkaar afgestemd. Kosten. De totale projectkosten voor het busstation worden graamd op 38,0 miljoen gulden. De aanlegkosten voor de fietsenstalling worden geraamd op 4,5 miljoen gulden. Voor de verdere voorbereiding van de aanleg van het busstation en de fietsenstalling op het Buikslotermeerplein is een bedrag benodigd van Y 1.360.000, waarvan Y 1.120.000 voor het busstation en Y 240.000 voor de fietsenstalling. Dekking. De dekking van de voorbereidingskosten voor de fietsenstalling wordt gevonden in het Mobiliteitsfonds 2000 ten laste van de post Fietsvoorzieningen. Voor de aanleg van de fietsenstalling zal een GDU-subsidie (Gebundelde Doeluitkering) worden aangevraagd. Voor de verdere voorbereiding van het busstation wordt een voorbereidingskrediet aangevraagd van Y 1.120.000. Dekking van de uitgaven komt uit het Fonds Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad. Bij uw besluit van 20 september 2000, nr. 585, heeft u ingestemd met het Bereikbaarheidsoffensief noordelijke Randstad. Inmiddels is de bestuursovereenkomst door alle betrokken partijen ondertekend. In maart/april 2001 is ondertekening van het Convenant Fonds inzake het Bereikbaarheidsoffensief noordelijke Randstad door de regionale partners voorzien, waarmee dit fonds wordt ingesteld. Onderdeel van dit besluit betreft een projectenlijst waarvan het project Busstation Buikslotermeerplein deel uitmaakt. Deze projectenlijst wordt daarmee eveneens vastgesteld. De gemeente Amsterdam draagt 100 miljoen gulden bij in dit fonds. Zodra dit fonds is ingesteld, zal een beschikking worden aangevraagd voor het busstation Buikslotermeerplein. Hiermee is de dekking van het voorbereidingskrediet van Y 1.120.000 in principe gewaarborgd. De looptijd van het krediet bedraagt 18 maanden. Standpunt van de Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken (VVIS). In haar vergadering van 28 februari 2001 heeft de Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken ingestemd met deze raadsvoordracht. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 28 februari 2001, Besluit: voor de voorbereiding van het busstation op het Buikslotermeerplein een krediet van Y 1.120.000 beschikbaar te stellen. Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden gegeven. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, E. Gerritsen M.J. Cohen secretaris burgemeester