Bron             : CvA
Onderwerp        : Besluitenlijst van de commissie Volkshuisvesting,
                   Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening, Grondzaken,
                   Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (onderdeel
                   NOORD-ZUIDLIJN)
Comm. van Advies : Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening,
                   Grondzaken, Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (onderdeel
                   NOORD- ZUIDLIJN)
Datum CvA        : 12-09-01

Besluitenlijst/Verslag van de openbare vergadering van de Commissie Noord-Zuidlijn op 12 september 2001 in kamer 0239 van het stadhuis van 19.30 tot 20.28 uur Aanwezig:mw. Hofmeijer (voorzitter, GrLi), dhr.Dales (wethouder), dhr. Van Lohuizen (AA/DG), dhr. Frankfurther (D66), dhr. Goedhart (CDA, vanaf 19.40 uur), dhr. De Vries (PvdA, vanaf 19.40 uur), dhr. Paquay (SP, vanaf 19.48 uur), mw.van Oudenallen (MM, vanaf 19.55 uur), dhr. van Poelgeest (GrLi,vanaf 19.55 uur). Afwezig:dhr. Huffnagel (VVD), dhr. Grondel (GrLi),dhr. Bijlsma (PvdA), dhr. Jamari (PvdA),dhr. Meijer (PvdA), dhr. Hooijmaijers (VVD). Ambtenaren:mw. Westera (secretariaat commissie), dhr. Gerritse (secretaris), dhr. Geluk (NZL). Verslag:Verslagbureau Amsterdam, dhr. Bollinger. De voorzitter opent de vergadering over de Noord-Zuidlijn om 19.34 uur en heet de aanwezigen welkom. De heren Grondel en Huffnagel zijn verhinderd en een aantal leden komen later. Er is geen quorum, daarom schorst zij de vergadering tot 19.40 uur, na het hameren van de agenda. 1. Mededelingen. De voorzitter geeft aan dat er een rondvraag is toegevoegd aan het eind van de agenda. De wethouder begrijpt dat er een aantal nieuwe leden van deze commissie zijn, daarom heeft het Projectbureau NZ-lijn aangeboden een informatieve bijeenkomst te beleggen. Hij heeft een brief d.d. 7 september j.l. verstuurd over het verschuiven van de datum van aanbesteding van de NZ-lijn, van 4 naar 25 oktober a.s. De aannemers hebben verzocht tot dit uitstel vanwege de nodige berekeningen van de onderaannemers. De voorzitter inventariseert de behoefte aan een informatieve bijeenkomst. Dhr. Frankfurther lijkt het een uitstekend idee bij te praten over de stand van zaken. Dhr. Van Lohuizen sluit zich daarbij aan. Dhr. De Vries acht het goed om regelmatig bij te praten. De wethouder zal zo snel mogelijk een datum voor een dergelijke bijeenkomst doorgeven aan de leden van de commissie. De voorzitter constateert dat de commissie kennis heeft genomen van het verschuiven van de datum van aanbesteding naar 25 oktober a.s. 2. Besluitenlijst van de openbare vergadering van de commissie Noord/Zuidlijn d.d. 13-06-2001. De commissie stemt in met de besluitenlijst. 3. Bestuurlijke termijnagenda Commissie van Advies. Dhr. De Vries gaat in op de mogelijke verlaging van de Nieuwe Leeuwarderweg en de besluitvorming daarover, die nu niet is opgenomen. Gaat het direct naar de Raad of komt het nog in de commissie? Welke commissie? De wethouder antwoordt dat de commissie Noord/Zuidlijn niet direct belanghebbend bij de verlaging van de Leeuwarderweg. Dit project ligt voor bij de begroting van 2002, die het College nu bespreekt, maar daarin zal het financieel niet worden geregeld. Dat maakt de besluitvorming er niet eenvoudiger op. Er is geen geld voor beschikbaar. Dhr. Frankfurther heeft begrepen dat de meerkosten voor het stadsdeel Noord waren. De wethouder geeft aan dat het om 40 miljoen gulden gaat, waarbij in de commissie Verkeer en Vervoer een voorstel is gedaan dat helaas niet uitgaat van de grondexploitatie. Het stadsdeel Noord heeft geen harde toezeggingen gedaan de kosten voor hun rekening te nemen. De voorzitter stelt voor dat de heer De Vries deze vraag opnieuw stelt in de commissie Verkeer en Vervoer, later op de avond. Dhr. De Vries geeft aan dat hij het onderwerp al naar de Raad heeft gepiept. De voorzitter constateert dat het niet een zaak voor de commissie Noord/Zuidlijn is. De commissie heeft kennisgenomen van de Bestuurlijke Termijnagenda. 4. Overzicht openstaande raadsadressen/openstaande toezeggingen Wethouder. De commissie heeft kennisgenomen van de openstaande raadsadressen. 5. Kwartaalrapportage NZL incl. auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS. Inspreker Dhr. Dalhuisen (namens De Bovengrondse) kan kort zijn, om niet in herhaling te vallen. Er moet duidelijkheid komen over een aantal omgevingsprojecten, bijvoorbeeld de Nieuwe Leeuwarderweg, de Sixhaven en de haakse kruising bij het Weteringcircuit. De planning van de kwartaalrapportages klopt niet, in het vierde kwartaal zal een bijgewerkte planning volgen. Als er een besluit moet worden genomen, dient de nodige informatie wel beschikbaar te zijn. Er zijn dit kwartaal geen mijlpalen gehaald. Men loopt minstens een jaar achter op de termijnen van de subsidiebeschikking en dat heeft financi%le consequenties. Hij vraagt om een totaaloverzicht, dat aan de commissie kan worden voorgelegd. Eerste termijn commissie Dhr. De Vries vraagt of er een duidelijke risicoverdeling is afgesproken tussen de aanleg van de Noord/Zuidlijn en het project IJsei. Op pagina 6 staat aangegeven dat voor de boortunnel in de binnenstad wordt onderhandeld over de risicoverdeling. Het risico van onverantwoord boorgedrag hoort toch thuis bij de betrokken aannemer? Bestaat er nu een duidelijk plaatje voor de Noord/Zuidlijn van de gevolgen van alles wat er wordt besloten, bijvoorbeeld in het kader van de ondertunneling van de A10 en het nieuwe plan voor de RAI? Wat is precies het probleem bij de aanbesteding van de Voorfase passage CS, genoemd op pagina 6? Zijn er op een andere manier dan bij de Mondriaantoren proeven gedaan met een diepe bouwput? Voor het Shellgebied is door de commissie Ruimtelijke Ordening een masterplan vastgesteld, waarin ook een aantal zaken staan die betrekking hebben op de Sixhaven zelf en het doortrekken van de lijn, de westtak naar Zaanstad. In hoeverre spelen die ontwikkelingen een rol bij de aanleg van de NZL? Wordt nu toch gestreefd naar een haakse kruising op het Weteringcircuit? Verloopt de procedure rond het platform in de Singelgracht net zo bevredigend als die op het natte Damrak? Dhr. Paquay vraagt naar aanleiding van de op pagina 6 genoemde verlate start van de Voorfase, of deze een overschrijding oplevert. De gemeente is in het gelijk gesteld inzake het bezwaar tegen de verleende monumentenvergunning van het CS en het opheffen van de schorsende werking. Heeft de gemeente nu verzocht om de wet te omzeilen? De afbouw en de installaties van de drie diepe stations en boortunnels worden niet aanbesteed. Dit heeft betrekking op de splitsing van de aanbesteding, maar wat zijn de gevolgen voor het referendabele besluit? Op pagina 10 gaat men in op de RAI/Europaplein, waarbij geen veranderingen in het ontwerp van de Noord/Zuidlijn worden geaccepteerd en de voorbereidingstijd voor tijdelijke maatregelen wordt ingekort. Kan dit allemaal? Op pagina 14, bovenaan, wordt gesproken over de loon- en prijsstijgingen. Zijn dit de besprekingen die op dit moment worden gevoerd met de minister in Den Haag? Halverwege pagina 14 staat dat er in het tweede kwartaal geen mijlpalen zijn bereikt. Leidt dit nog tot sancties? De doelstelling is en blijft dat de aanbesteding aan het eind van het jaar succesvol kan worden afgerond. Waarop is die verwachting gebaseerd? Dhr. Van Lohuizen gaat in op pagina 10, de RAI/Europaplein. Het lijkt erop dat de RAI dicteert waaraan de Noord/Zuidlijn moet voldoen. Hij vraagt helderheid daarover. Hij herhaalt de vraag van mevrouw Hofmeijer over het onderzoek naar het hydraulisch grondtransport versus vervoer per as. Mevr. Van Oudenallen gaat in op het op bladzijde 15 genoemde haalbaarheidsonderzoek naar een stedelijk bezoekerscentrum. Is er al meer over bekend? Mevr. Hofmeijer heeft een vraag namens de heer Grondel over de roltrappen in het kader van de veiligheid en bij probleemsituaties. Bureau Noord/Zuidlijn zal hierover contact opnemen met de heer Grondel Beantwoording De wethouder antwoordt dat er goede afspraken, ook met de NS, bestaan over de verdeling van de risico's van de aanleg van de NZL en de IJsei. Over de risico's bij de boortunnel in de binnenstad verwijst hij naar de heer Geluk. Bij de RAI/Europaplein dicteert de RAI in geen geval wat daar gebeurt. Er zijn echter veel consequenties van de wijzigingen in de planvorming voor de RAI. De ondertunneling is van de baan en het Grondbedrijf of de RAI zouden in zijn ogen moeten opdraaien voor de gemaakte kosten. Men kan niet afwachten tot er duidelijkheid bestaat over wat er met de RAI gebeurt. Dhr. De Vries vraagt of dat ook geldt voor het eventuele ondertunnelen van alle sporen en wegen bij de Zuidas. Dhr. Goedhart begrijpt dat de planvorming van de NZL verloopt zoals is afgesproken. Dhr. Geluk (directeur NZL) geeft aan dat er momenteel een streep moet worden getrokken, al is er een speling van enkele maanden. De wethouder verwijst ook bij de aanbesteding van de Voorfase CS naar de heer Geluk. Er was verwarring in de Raad over de diepwand en de bouwput ontstaan. De diepwand heeft een diepte van 60 meter en deze heeft niets te maken met de bouwput. Hij weet niet of er ook andere proeven zijn gedaan, dieper dan 12 meter. De kosten voor de haakse kruising bij het Weteringcircuit en de gevolgen daarvan voor de NZL zijn voor de Binnenstad. De dekking is nog niet geregeld. Het College heeft niet besloten tot die haakse kruising, dat was B&W-Binnenstad. Dhr. Frankfurther licht toe dat de belangrijkste insteek hierbij de verkeersveiligheid was. Het is een blackspot voor fietsers en daarom een prioriteit voor de Binnenstad. De Centrale Stad zou zich dat kunnen aantrekken. De wethouder benadrukt dat het ook in dat geval niet gaat om het budget voor de NZL. Dhr. De Vries begrijpt dat men in 2002 met het station Vijzelgracht wil beginnen. Mevr. Van Oudenallen vraagt of de begroting van de Binnenstad op dit punt zal worden verhoogd. De wethouder zal zich beperken tot opmerkingen over de Noord/Zuidlijn. De opsplitsing van de aanbesteding heeft geen gevolgen voor eventuele referendabiliteit, zolang gedaan wordt wat is afgesproken. Anders wordt het pas, als de uitkomsten van de aanbestedingsprocedure sterk zouden tegenvallen. Daarvoor is de alternatieve studie in de maak. Nu is het nog niet zover. De onderhandelingen zoals genoemd op pagina 14 gaan inderdaad over de loon- en prijsstijgingen. Na de artikelen in Trouw heeft het Ministerie van V&W bekend gemaakt, dat de minister geen extra subsidie aan de Amsterdamse Noord/Zuidlijn geeft, waarbij het ging om 300 miljoen gulden. Het Rijksbedrag is gefixeerd, wel wordt er naar prijspeil ge<ndexeerd. De indexatie slaat uitdrukkelijk niet op extra subsidie, wel op de systematiek van de indexatie. Dhr. Paquay vraagt om een kopie van het bericht. De wethouder zegt dat toe. Dhr. Frankfurther vraagt of het gaat om de onevenredig sterk gestegen bouwkosten. De wethouder licht toe dat er wordt gewerkt met de IBOI-index, waarvan maar de vraag is of die bij dit project voldoet. Er zit een kloof tussen het cijfer van de IBOI-index en de werkelijkheid. Dat gat moet worden gedicht. De aanbesteding loopt vertraging op, daarom is de mijlpaal in dit kwartaal niet bereikt. Het is de vraag of die aanbesteding succesvol kan worden afgerond, aan het eind van dit jaar. Toch blijft dat wel de doelstelling en niet de verwachting. Het grondtransport is een onderdeel van de kostenbesparende maatregelen in de alternatieve studie. De commissie komt daarop nog terug. Het bezoekerscentrum komt er waarschijnlijk niet, vanwege de hoge kosten. In 2002 zou er alsnog een besluit over genomen kunnen worden, wellicht met een dekking in de begroting van 2003. De vraag over de roltrappen zal schriftelijk worden beantwoord. Dhr. Geluk gaat in op de technische risico's bij de boortunnel. In de gesprekken met de aannemer gaat het om het ontzenuwen dat die risico's bijzonder groot zijn en om de wijze waarop de boorkop wordt ontworpen. Daarnaast is door het opsplitsen van het project de regie van de gemeente belangrijker geworden, wat het risico ook verkleint. Dhr. De Vries vraagt of de aannemer de gedane proeven niet meer hoeft te herhalen. Dhr. Geluk beaamt dat het onderzoek verduidelijkt, dat de aannemer een aanvaardbaar risico neemt. Dhr. De Vries wil weten of er discussie bestaat over de proeven. Dhr. Geluk antwoordt dat daarover geen technische discussie bestaat. In het kader van de aanbesteding van de Voorfase merkt hij op, dat de bouwvergunning niet is geschorst. De gemeente omzeilt de wet niet. Er zijn geen andere proeven gedaan dan die met de bouwput bij de Mondriaantoren, omdat die voldoende ervaring heeft opgeleverd. Dhr. De Vries heeft berichten gehoord dat een diepe bouwput spanning oplevert. Dhr. Geluk geeft aan dat de diepte van de bouwput, in dit geval 13 meter, niet relevant was. Het ging immers om de diepte van de diepwand op de rand, van 60 meter. Voor de grondlagen in de bouwput is afdoende onderzoek verricht. Mevr. Van Oudenallen vraagt of de gemeente de rechter niet negatief heeft be<nvloed door haar gelijk te eisen met argumenten van financi%le en logistieke aard. De wethouder vraagt haar wat zij precies bedoelt. Mevr. Van Oudenallen wil dat de burgers in hun recht blijven, ook als de gemeente doorgaat omdat er een schorsende werking is. De wethouder geeft aan dat het project wordt doorgezet. Nieuwe ontwikkelingen hebben altijd invloed op een rechterlijke uitspraak. Dhr. Geluk gaat in op de Sixhaven en het masterplan. Onderzocht wordt of het plan kan worden meegenomen, binnen de planning van de NZL is daarvoor nog ruimte. Het platform Singelgracht is nu in procedure. Er wordt een vergunning voor aangevraagd. Het niet halen van de mijlpalen is niet verbonden aan sancties van het Rijk. De wethouder geeft aan dat er wordt betaald op basis van declaraties. Er hoeft daarom geen subsidie te worden terugbetaald. De voorzitter constateert dat er geen tweede termijn nodig is. De commissie stemt in met het Kwartaalverslag Noord/Zuidlijn, tweede kwartaal 2001. 6. Rondvraag Dhr. Van Lohuizen las een artikel over een onderzoeker, die inging op een proef over de stabiliteit van de grond. Hij was er niet erg positief over. Is daarvan kennisgenomen? Wat is de reactie van de wethouder? Dhr. De Vries heeft ook gehoord van de bedoelde promovendus. Hij vraagt om ondersteuning om ook de nieuwe kamerleden te informeren over de NZL. De wethouder merkt op dat alle partijen zich vernieuwen, zodat het opnieuw informeren noodzakelijk is. Dhr. Geluk geeft aan de heer Van der Stoel, een medewerker van het adviesbureau, is gepromoveerd op het versterken van funderingen door middel van grouting, een betonmengsel. De heer heeft een zeer grondig onderzoek gedaan. Op basis daarvan is er zekerheid dat de NZL zorgvuldig wordt begeleid. Daarnaast heeft hij ook een grappig bedoelde, maar ongelukkig geformuleerde opmerking gemaakt over vliegtickets voor het geval als het verkeerd zou lopen. Dhr. Paquay heeft een brief van Wetering-Verbetering ontvangen met een aantal opmerkingen over funderingen. Hij vraagt om een antwoord daarop van de wethouder. De wethouder vraagt of de brief aan hem is gericht. De voorzitter stelt voor de brief aan de wethouder door te sturen, dan kan hij bezien die te beantwoorden. De wethouder zal er later op terugkomen. Ter Kennisname: De commissie heeft kennis genomen van de Beantwoording raadsadres Wijkcentrum d'Oude Stadt d.d. 28 juli 2001. De voorzitter sluit de vergadering om 20.28 uur met het verzoek aan de leden in het vervolg om 19.30 uur aanwezig te zijn in verband met de volle agenda. Afkorting : vh