Bron             : Raad
Onderwerp        : Eerste uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad       : 21-06-00
Besluit          : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum B&W        : .N-ND-.I
Datum publikatie : 16-06-00
Gemeenteblad nr. : 405

Nr. 405. Eerste uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn. Amsterdam, 13 juni 2000. Aan de Gemeenteraad Op 29 juni 1998 is de subsidieaanvraag voor rijksbijdrage in voorbereidings- en uitvoeringskosten van de Noord-Zuidlijn via het Regionaal orgaan Amsterdam (ROA) aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ingediend. Op 23 december 1999 is de beschikking van de minister ontvangen. De ministeri%le beschikking is samen met de gemeentelijke bijdrage de dekking voor de nog door uw Vergadering beschikbaar te stellen uitvoeringskredieten. Op 21 juni 2000 zal uw Vergadering instemmen met onze voordracht van 8 juni 2000 tot aanvaarding van de beschikking (Gemeenteblad afd. 1, nr. 400). Deze geeft het kader waarin de toekomstige voorstellen voor uitvoeringskredieten passen. Tot en met 1999 zijn zes voorbereidingskredieten door uw Vergadering gehonoreerd voor een totaalbedrag van 195,3 miljoen gulden. Op grond van de beschikking van 23 december 1999 heeft Amsterdam de gemaakte voorbereidingskosten gedeclareerd. Aan het eind van 1999 is Y 121.125.000 ontvangen. Er staat nog een bedrag open van Y 125.000 met betrekking tot het proefpalenproject. Voor de afronding van deze proef is een eindrapportage opgesteld. Conform de subsidievoorwaarden van het proefpalenproject wordt binnenkort een accountantsverklaring opgesteld. Na ontvangst van de accountantsverklaring wordt het nog te ontvangen bedrag door Rijkswaterstaat, Directie Noord- Holland, gehonoreerd. De subsidiebeschikking van 23 december 1999 markeert de overgang van de voorbereidingsfase naar de uitvoeringsfase. Conform de aanbevelingen van de Commissie-Herwijer zullen kredieten worden voorgelegd aan uw Vergadering op basis van uitgewerkte plannen. Dit betekent dat voor het project niet wordt volstaan met het aan uw Vergadering vragen van een uitvoeringskrediet, maar van een aantal deelkredieten. Volgens de projectplanning van september 1999 worden thans de bestekken afgerond van de drie diepe stations en de boortunnel. Tevens zijn werkzaamheden gestart om de benodigde toekomstige werkterreinen functievrij te maken. Op grond hiervan zal ons College uw Vergadering in de loop van 2000 een kredietvoorstel voorleggen van de drie diepe stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan en de boortunnel en bijkomende werken, alsmede een kredietvoorstel voor loon- en prijsstijging. Voor het jaar 2000 is een kostenraming opgesteld van afgerond 92 miljoen gulden. Het betreft werkkapitaal voor de voortgang van de tijdelijke maatregelen, de werkzaamheden van het Adviesbureau Noord-Zuidlijn en het Projectbureau Noord- Zuidlijn. Het bedrag is opgebouwd uit de volgende onderdelen. Kredietspecificatie: De onderhavige kosten bedragen: - engineering en onderzoeken Y 34.032.000; - omgeving/communicatie Y 4.776.000; - proeven en tijdelijke maatregelen Y 44.410.000; - bezetting directie Y 4.290.000; - advieskosten, audits, projectbegeleiding Y 4.210.000; ___________ totaal Y 91.718.000. Dit is afgerond 92 miljoen gulden en inclusief BTW 108,1 miljoen gulden. Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 13 juni 2000, Besluit: voor de werkzaamheden voor 2000 ten behoeve van het project Noord-Zuidlijn een uitvoerings(deel)krediet van 108,1 miljoen gulden (inclusief BTW) beschikbaar te stellen.