Bron             : Raad
Onderwerp        : Vijfde voorbereidingskrediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille     : Wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastruc
Afd./Pol. partij : Ruimtelijke Ontwikkeling Infrastructuur en Beheer
Indicateur nr.   : 98/25/29
Datum Raad       : 24-06-98
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA        : 17-06-98
Datum B&W        : 02-06-98
Datum publikatie : 11-06-98
Gemeenteblad nr. : 316

Nr. 316. Vijfde voorbereidingskrediet Noord-Zuidlijn. Amsterdam, 11 juni 1998. Aan de Gemeenteraad Het benodigde werkkapitaal voor 1998 voor de Noord-Zuidlijn is geraamd op 34,2 miljoen gulden. Op basis van een risicoanalyse van de voorbereidingskosten is bij uw besluit van 4 februari 1998, nr. 44, besloten, een vierde voorbereidingskrediet van 16,5 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de eerste zes maanden van 1998. Een belangrijke overweging van het gemeente- bestuur daarbij was dat in deze periode van zes maanden nader inzicht zal worden verkregen omtrent de wijze waarop de rijks- financiering van de Noord-Zuidlijn door de minister van Ver- keer en Waterstaat zal geschieden. In haar brief van 23 april 1998 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat toegezegd, een deel de gereserveerde extra FES- gelden (FES = Fonds Economische Structuurverstrekking) te bestemmen voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn om vertraging bij de aanleg te voorkomen. Het moment waarop een subsidieaanvraag van Amsterdam door de minister gehonoreerd kan worden voor de Noord-Zuidlijn, wordt verwacht vóór 31 december 1998. Deze ministeriële beschikking zal samen met de eigen bijdrage de dekking zijn voor het nog door uw Vergadering beschikbaar te stellen uitvoeringskre- diet. De detaillering van dit uitvoeringskrediet per periode of per deel van het werk moet nog in nader overleg met de sector Concern van de Bestuursdienst, afdeling Financiën, worden bepaald. De financiële stand van zaken. Tot juli 1998 zijn vier voorbereidingskredieten aan het ge- meentebestuur gevraagd van totaal 102,6 miljoen gulden, res- pectievelijk 11,1 miljoen voor 1994, 50 miljoen voor de jaren 1995 en 1996, 25 miljoen voor 1997 en 16,5 miljoen voor de eerste helft van 1998. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft in maart 1996 het subsidiekader gewijzigd, waardoor Amsterdam de mogelijkheid heeft een rijksbijdrage te krijgen voor de voorbereidings- kosten van 50%. De gemeente Amsterdam heeft op 19 december 1996 een eerste beschikking ontvangen van 25 miljoen gulden, die de uitgaven dekken voor 50% van de voorbereidingskosten tot 1 juli 1997. In november 1997 is via het Regionaal orgaan Amsterdam (ROA) een suppletoire subsidieaanvraag ingediend van 18,05 miljoen gulden ter dekking van de voorbereidingskosten tot en met 1997. Een tweede suppletoire subsidieaanvraag is opgesteld nu weer rijksgelden beschikbaar zijn van 17 miljoen gulden ter dekking van de voorbereidingskosten van 1998 en zal via het ROA op 7 mei 1998 worden verstuurd. Het risico met betrekking tot het ongedekte deel van de voor- bereidingskosten dat de gemeente Amsterdam loopt op het moment waarop de beschikking wordt afgegeven, wordt gedekt in de voorziening algemene exploitatierisico's. Dit risico wordt kleiner door de beschikking op eerste en tweede suppletoire aanvraag van de rijksbijdrage die, nu er rijksmiddelen zijn toegezegd, vóór de zomer 1998 kan worden verwacht. Voorbereidingskosten 1998. De kostenraming van de voorbereidingskosten van 1 januari 1998 tot en met 31 december 1998 is als volgt: - engineering.................................fl16.554.000; - onderzoeken/inventarisatie..................fl 4.545.000; - proeven en diversen.........................fl 2.120.000; - bezetting directie..........................fl 2.884.276; - advieskosten, audits, projectbegeleiding....fl 4.565.000; ___________ subtotaal........................................fl30.668.276; bij: rente.......................................fl 3.537.000; ___________ totaal...........................................fl34.205.276. Subsidieaanvraag. Op basis van het vastgestelde tracé door de Ferdinand Bol- straat is de subsidieaanvraag voor de rijksbijdrage in de voorbereidingen- en uitvoeringskosten opgesteld. De totale aanlegkosten zijn 1996 miljoen gulden (exclusief BTW en prijs- peil 1997). De subsidieaanvraag wordt op compleetheid door Rijkswaterstaat Noord-Holland getoetst en vervolgens verzonden naar het ministerie. Het ministerie zal overgaan tot het afgeven van een subsidiebeschikking indien er geen obstakels meer in de weg staan. Met het Ministerie van Verkeer en Water- staat, de Bouwdienst van het Ministerie en Rijkswaterstaat Noord-Holland wordt ter voorbereiding van het afgeven van de subsidiebeschikking intensief overleg gepleegd. Het beschik- kingsmoment wordt eind 1998 verwacht. Vijfde kredietaanvraag 1998. De kostenraming van de voorbereidingskosten van 1 januari 1998 tot en met 31 december 1998 bedraagt, inclusief rente, fl 34.205.267 (afgerond 34,2 miljoen gulden). De benodigde midde- len zijn 16,5 miljoen gulden voor het eerste halfjaar en 17,7 miljoen gulden voor het tweede half jaar. De totale geraamde kosten voorbereidingskosten voor de jaren 1994 tot en met 1998 bedragen fl 120.277.947 (zie de hierbij overgelegde bijlage). Bij uw besluit van 4 februari 1998, nr. 44, is besloten, voor de eerste zes maanden van 1998 een vierde voorbereidingskre- diet van 16,5 miljoen gulden beschikbaar te stellen, in af- wachting van informatie over aanvullende rijksfinanciering. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 11 juni 1998, Besluit: voor de voorbereidende werkzaamheden voor de tweede helft van 1998 ten behoeve van de aanleg van de Noord-Zuidlijn een vijfde voorbereidingskrediet van 17,7 miljoen gulden beschik- baar te stellen.