3e Studiefase Noord-Zuidlijn
Bijlagen

Bijlage 1: lijnvoering Noord-Zuidmodellen

Om een antwoord te kunnen geven op de in deze studie gestelde vragen is een viertal lijnvoeringsmodellen ontwikkeld. De vier modellen verschillen voor wat betreft het snelnet van het Gemeentevervoerbedrijf. Om het effect van invoering van de Noord-Zuidlijnen te isoleren zijn het NS-net, het streeknet en het onderliggende GVB-net voor de vier modellen zoveel mogelijk gelijk gehouden. Daar waar het noodzakelijk was, bijvoorbeeld als een lijn parallel loopt aan één van de Noord-Zuidlijnen, is de lijnvoering aangepast.

In deze paragraaf zal in het kort worden aangegeven wat de vier modellen inhouden. Voor een weergave van de verschillende lijnvoeringsmodellen wordt verwezen naar de kaartjes.

Model 1
Model 1 is de basisvariant waarmee de andere modellen in de analyse worden vergeleken. Wat betreft de NS-lijnen is de lijnvoering conform Rail 21, voor het streekvervoer zijn de expresslijnen ingevoerd. Het onderliggende GVB-net is aangepast aan de ruimtelijke situatie van 2010, zoals bijvoorbeeld ontsluitingen van nieuwe woon- en / of werkgebieden.

De snelnetlijnen die in model 1 zijn opgenomen zijn de volgende:

51     Westerdok - CS - Westwijk (via metrobuis)
53     Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54     Westerdok - CS - Gein
57     Westerdok - CS - Nieuw Oost

Model 2
In Model 2 is de eerste fase van de Noord-Zuidlijn opgenomen. Deze gaat van Buikslotermeerplein naar Schip hol. De lijnvoering van de expressbussen is aangepast in die zin dat er voor de lijnen uit noordelijke richting een extra halte is bijgekomen bij Buikslotermeerplein om op die manier de overstap met de Noord-Zuidlijn te kunnen analyseren.

De onderstaande snelnetlijnen zijn opgenomen:

51     Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof (via metrobuis)
52     Buikslotermeerplein - CS - Zuid WTC - Schiphol Zuid
53     Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
S4     Westerdok - CS - Gein
57     Westerdok - CS - Nieuw Oost
58     Buikslotermeerplein - CS - Amstelveen Westwijk

Model 3
Model 3 is een regionaal model met een Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Purmerend, Zaanstad, Hoofddorp en Uithoorn. Er is tevens een Noord-Zuidlijn naar de westelijke tuinsteden met een tracé via de Overtoom. De extra halte voor de expresslijnen bij Buikslotermeerplein is vervallen. Tevens zijn de expresslijnen tussen Purmerend en CS vervallen.

In model 3 zijn de volgende lijnen uit het snelnet opgenomen:

50     Nieuw Oost - Nieuw Oost
51     Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof (via metrobuis)
52     Purmerend - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Riekerpolder - Schiphol Centrum - Hoofddorp
53     Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54     Westerdok - CS - Gein
55     Nieuwendam - Osdorp via Overtoom
56     Buikslotermeerplein - CS - Map via Overtoom
57     vervalt
58     Zaanstad - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Amstelveen Westwijk - Uithoorn

Model 4
Model 4 is eveneens een regionaal model, met als variatie op model 3 dat de regionale tak van Purmerend is doorgetrokken naar Hoorn en dat de lijn naar Uithoorn is ingekort tot Amstelveen Westwijk. Daarnaast is in dit lijnvoeringsmodel het aantal haltes naar de regio verminderd ten opzichte van model 3, om onder meer het verschil in reistijd aan te kunnen geven bij een dergelijke variatie. De westtak gaat in dit model over De Lairessestraat naar de westelijke tuinsteden, in plaats van over de Overtoom.

In model 4 zijn de onderstaande snelnetlijnen opgenomen:

50     Nieuw Oost - Nieuw Oost
51     Westerdok - CS - Amstelveen Binnenhof
52     Hoorn - Purmerend - CS - WTC - Schip hol - Hoofddorp
53     Gein - CS - Sloterdijk - Zuid WTC - Gaasperplas
54     Westerdok - CS - Gein
55     Nieuwendam - Buikslotermeerplein - CS - MAP via De Lairessestraat
56     Buikslotermeerplein - CS - Map - Badhoevedorp via De Lairessestraat
58     Zaanstad - Buikslotermeerplein - CS - WTC - Westwijk

Model 1 (NZ-1)

veranderingen t.o.v. model 1991 (conform SVV-II strategie van het RWP, exclusief NZ-lijn)

51     Amstelveenlijn:
Westerdoksdijk - CS - Westwijk
     
53     Kleine Ring:
Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas
     
54Gein:
Westerdoksdijk - CS - Gein
     
57IJ-rail:
Westerdoksdijk - CS - NieuwOost
     

Model 2 (NZ_2)

veranderingen t.o.v. model 1

1e fase NZ-lijn

51     Amstelveenlijn:57     IJ-rail:
Westerdoksdijk - CS - WestwijkWesterdoksdijk - CS - NieuwOost
     
52NZ-lijn:58NZ-lijn:
Buiksl.pl. - CSBuiksl.pl. - CS - A'veen-Westwijk
ZWTC - Schiphol Zuid
     
53Kleine Ring:
Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas
     
54Gein:
Westerdoksdijk - CS - Gein

Model 3 (NZ-3)

veranderingen t.o.v. model 2 Agglo-regio sneltram

50     Grote Ring:54     Gein:
NieuwOost - CS - SLD - ZWTCWesterdoksdijk -
Diemen-Zuid - NieuwOostCS - Gein
     
51Amstelveenlijn:55NZ-lijn:
Westerdoksdijk - CS - BinnenhofNieuwendam - Buiksl.pl. -
CS - Osdorp
     
52NZ-lijn:56NZ-lijn:
Purmerend - Buiksl.pl. - CS - ZWTC -Buiksl.pl. - CS - MAP
Schiphol - Hoofddorp
     
53Kleine Ring:58NZ-lijn:
Gein - ZWTC - SLDZaanstad - Buiksl.pl. -
CS - GaasperplasCS - A'veen - Westwijk - Uithoorn

Model 4 (NZ-4)

veranderingen t.o.v. model 3 Agglo-regio sneltram met minder haltes

50     Grote Ring:54     Gein:
NieuwOost - CS - SLD -Westerdoksdijk - CS - Gein
ZWTC - Diemen Zuid - NieuwOost
55NZ-lijn: Nieuwendam -
51Amstelveenlijn:Buiksl.pl. - CS - MAP
Westerdoksdijk -
CS - Binnenhof56NZ-lijn:
Buiksl.pl. - CS - Badhoevedorp
52NZ-lijn:
Purmerend - Buiksl.pl. -58NZ-lijn:
CS - ZWTC - Schiphol - HoofddorpZaanstad - Buiksl.pl. - CS - A'veen-
(zonder haltes Schiphol-ZuidWestwijk (zonder haltes
en Hoofddorp 2)Westerlengte en Kadoelenweg)
     
53Kleine Ring:
Gein - ZWTC - SLD - CS - Gaasperplas

Lijnvoering expressnet

02Beverwijk - Schiphol C411     P'rend de Purmer - AMC
303     Heemskerk - Sloterdijk412Edam - CS
306Hillegom - Nieuw Oost413Edam - Sloterdijk
309Alphen - Schiphol C414Edam - AMC
314Duivendrecht - H'sum415Aalsmeer - Zuid/WTC(-CS)
402IJmuiden - Sloterdijk416Zaandam - CS
(-Marnixstraat)418Haarlem - Utrecht
403Zandvoort - Lelylaan419Zuid/WTC - Uithoorn - Woerden
(-Marnixstraat)420Duivendrecht - Almere Haven
404Heemstede - Sloterdijk422Amstel - Almere Haven
405De Rijp - CS
406P'rend Overwhere - CSZuidtangent
407P'rend de Purmer - CS206IJmuiden - Nieuw Oost
408P'rend Overwhere - Sloterdijk208Haarlem - Uithoorn - Utrecht
409P'rend de Purmer - Sloterdijk
410P'rend Overwhere - AMC*In model 3 vervalt lijn 419

Lijnvoering NS

agglo/regio

500     Den Helder - CS - Amersfoort513     Almere - H'sum - Utrecht
     
502     Hoofddorp - Sloterdijk - Uitgeest514     Hoorn - CS - Woerden
     
503     Hoorn - CS - Lelystad515     R'dam - Sloterdijk - Hoorn
     (in model 4; P'rend-Lelystad)
     
     (in model 4; IR-trein)
505     Utrecht - CS - Zandvoort516     Uitgeest - Sloterdijk - Utrecht
     
506     CS - Haarlem - Leiden517     CS - Almere Buiten
     
508     Almere - WTC - Hoofddorp518     Schiphol - Sloterdijk - Hoorn
          (verdwijnt in model 4)
509     Utrecht - H'sum - WTC - Schiphol     
     519     Uitgeest - CS

Lijnvoering NS

Interregio

521     Den Helder - CS528     Vlissingen - WTC - Amersfoort
Heerlen/Bergen op Zoom
529Lelystad - CS - Hoofddorp
522Alkmaar - Lelylaan - Schiphol
530Castricum - CS
523Zwolle - Almere - CS -
Lelylaan-Den Haag531Den Haag - WTC
 
524Roosendaal - WTC - Lelystad532Schiphol - WTC - Eindhoven
 
525Groningen - H'sum - CS - Schiphol533Zwolle - Kampen - Almere - WTC
 
526Enkhuizen - CS - Woerden - R'dam
 
527Enschede - CS - Schiphol

Lijnvoering NS

Intercity

541     CS - Schiphol - R'dam - Brussel
542Schiphol - WTC - Köln
543Den Haag - WTC -
Almere - Leeuwarden
Schiphol - WTC - Maastricht
545Haarlem - CS - Eindhoven
546Haarlem - CS - Arnhem

Bijlage 2: 19 x 19 gebiedsindeling

Bijlage 3: Inwoners en arbeidsplaatsen

|Inwoners|arbeidsplaatsen
|1991     2010     Index     |1991     2010     Index     

Binnenstad|73.600     87.500     119     |93.150     92.000     99     
Oud-oost|78.700     105.500     134     |28.500     37.900     133     
Oud-west|147.700     137.100     93     |24.550     22.500     92     
Oud-zuid|110.400     106.400     96     |44.600     45.800     103     
Nieuw-oost|0     49.500     nvt     |0     12.800     nvt     
Nieuw-west|97.400     133.000     137     |61.500     111.000     180     
Zuid-oost|125.300     130.000     104     |61.200     109.700     179     
Noord|54.800     56.300     103     |8.500     9.400     111     
Schiphol|0     0     nvt     |26.000     43.000     165     
Amstelveen|90.000     91.500     102     |47.800     61.600     129     
Uithoorn|13.800     18.500     134     |6.000     7.300     121     
Purmerend|61.200     81.800     134     |12.200     18.200     149     
Zaanstad|129.500     143.300     111     |39.400     37.000     94     
Hoorn|45.250     64.000     141     |16.350     14.700     90     
Hoofddorp|66.850     99.300     148     |21.550     32.800     152     

Invloedsgebied 1e fase|177.600     183.300     103     |160.700     189.000     118     
Noord-Zuidlijn|               |               

Bijlage 4: Trajectdelen voor trajectmatrix

Bijlage 5: Rijtijden Noord-Zuidlijn, NS, Streek in invloedsgebied Noord-Zuidlijn

Traject|NZ-LIJN|Express|NS-Model|Streek
|incl. haltetijd|||
|aankomst|||
|halte|||

|NZ3     NZ4     |NZ1     NZ2     ||

Verzetlaan - Buiksl.pl|6,8      6,8     |10,2     10,7     ||12,7     
P'rend overw - CS|19,6     15,8     |22,1     22,1     |28,1     AR     |39     
Buiksl.pl - CS|5,4     4,6     |6,2     6,5     ||15,5     
Zaandam - Buiksl.pl|19,5     14,6     |16,7     17,2     ||
Zaandam kogerveld - CS|23,4     19,2     |21,1     21,1     |16,4     AR     |
Zaandam CS - CS|||10,6     IR     |
|||13,1     AR     |
Hoorn CS - CS|28,4     ||31,4     IR     |
|||40,4     AR     |
Hoorn Kersb. - CS|31,8     ||34,0     IR     |
|||43,4     AR     |
CS - WTC|8,5     8,5     |14,7     CS-AV.W     ||22,5     
CS - Schiphol Z|21,5     20,0     |||
CS - Schiphol C|18,3     17,5     ||13,7     JC     |
|||16,0     IR     |
WTC - Schiphol Z|13,0     11,5     |||
WTC - Schiphol C|9,9     8,7     ||6,1     IR     |
Schiphol Z - Hoofddorp|8,4     7,2     |||
Schiphol C - Hoofddorp NS|5,9     5,1     ||3,4     IR     |
WTC - Uithoorn busstation|27,4          |17,1     17,1     ||31     

Bijlage 6: Selected plot eerste fase Noord-Zuidlijn

Bijlage 7: Reeds verschenen publicaties

  1. Technische studie Ondergronds Openbaar Vervoer (dec '89)
         
  2. Studie Ondergronds Openbaar Vervoer deel 2: uitwerking Binnenstad (feb. '91)
         
  3. Onderzoeksproject Noord-Zuidlijn (PMB, mei '91)
         
  4. Werkplan Fase 3 (okt. '91)
         
  5. Tracéverkenning Zuid/WTC-Schiphol (okt. '91)
         
  6. Schipholtracé Jan Dellaertplein (GVB, feb. '92) Aanvulling op rapport 5
         
  7. Deelonderzoek Centraal Station (feb. '92)
         
  8. Planning en organisatie Noord-Zuidlijn (aug. '92)
         
  9. Demarcatielijn Museumplein (okt. '92)
         
  10. Voetgangersverbinding tussen de halten van de Noord-Zuidlijn en de IJ-Rail bij het CS (dec. '92)
         
  11. Voortgang rapportage Noord-Zuidlijn (feb. '93)
         

Leden werkgroep Vervoerswaardestudie Noord-Zuidlijn
Dhr. J.P. De LannoyGemeentevervoerbedrijf Amsterdam
Dhr. L. FrantzenGemeentevervoerbedrijf Amsterdam
Mevr. L.GrootDienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam
Dhr. T. BuffingDienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam
Dhr. P. TobbenDienst Ruimtelijke Ordening Amsterdam
Dhr. R. LiemburgN.V. Nederlandse Spoorwegen Utrecht


     Scanversie.