Het Parool, 'het laatste woord', donderdag 3 september 2009

      Per busje naar de taxi, hoe verzin je het?

      Weinigen uitgezonderd weten (oud)beleidsmakers niet wat de beste oplossing is voor 'het probleem taxi'. Ze hebben geen kennis van zaken.
      Vorige week maandag was het de beurt aan oud-gemeenteraadslid Dick van der Horst. Zijn oplossing voor mensen die een taxi zoeken: een taxibusje op het Leidseplein om taxiklanten één kilometer verder naar de taxi te brengen. Hoe gek kun je het bedenken. En dat mag een 'uiterst simpele' oplossing heten. Zie het fiasco van de verplaatste standplaats Rembrandtplein naar de Amstel.
      De heer Van der Horst was blijkbaar niet bij de bijeenkomst in de Melkweg, enige dagen eerder, anders had hij deze onzin niet in Het laatste woord durven schrijven. Deze optie werd daar ook geopperd, en weggelachen.
      Het probleem is dat de gemeente taxi's als particuliere auto's wil blijven zien, anders dan het taxibeleid van vóór de deregulering. Terecht wil de gemeente geen auto's op het Leidseplein, maar taxi's zijn geen gewone auto's, maar vervoeren mensen tegen betaling en zijn dus aanvullend openbaar vervoer! Als het gemeentebestuur daar nu eens van uitgaat, zijn er mogelijkheden te over om van het Leidseplein wat leuks te maken.
      Zo zou je de kop van de standplaats (waar passagiers plegen in te stappen) zo dicht mogelijk op of zo diep mogelijk in het uitgaanscentrum moeten positioneren. Mensen die vervoer naar huis zoeken moeten zo snel mogelijk uit het drukke uitgaansgebied verdwijnen, ook in verband met de openbare orde.
      Dus moet de kop van de standplaats op de hoek bij het Hirschgebouw komen. Het wegrijden van de taxi's gaat met een draailus terug naar de Leidsebrug richting Stadhouderskade. De aanrijroute moet dan komen dan via de Stadhouderskade oostkant, maar dan met een veel langere standplaats dan de veertien plaatsen die het gemeentebestuur in gedachte heeft: de nieuwe standplaats moet zeker ruimte bieden aan vijftig taxi's.
      De tweede genoemde optie voor een standplaats was de Americainzijde van de Marnixstraat. Maar vanwege de bewoning zou deze alleen geschikt zijn voor de te verwachten elektrische taxi's die geen geluid geven en geen uitlaatgassen produceren.

      Jan Th. van der Veer, bestuurslid Vereniging Zelfstandige Taxi-exploitanten, Amsterdam