Klik op de foto en zie de gevolgen van de verplaatsing voor de loopafstanden, looproutes en mogelijke oversteekconflicten.
LEES UPDATE onder foto


      Op het Leidseplein, het belangrijkste openbaar vervoerknooppunt binnen het openbaar vervoernet, stapt elke werkdag ruim 35.000 keer iemand in of uit.
      De haltes van het plein van 1, 2 en 5 worden 150 meter weggeschoven. De haltes van 7 en 10 ongeveer 60 meter, waardoor de afstand voor de overstappers tot ruim boven de 200 meter oploopt.
      Een deel van die 35.000 bewegingen bestaat uit overstappers en niet alle passagiers komen of gaan naar het plein of de Leidsestraat.
      Als 20.000 bewegingen 150 meter langer worden = 3.000 kilometer verder lopen. Bij dat verder lopen groeit het aantal kruisingen met fietsers, bussen, trams, taxi's, vrachtverkeer en alles wat er binnen en buiten de 'venstertijden' blijft rijden met een veelvoud van 20.000.
      Het motto is 'meer ruimte voor voetgangers'. Die voetgangers moeten elke vier weken een rondje om de aarde extra gaan lopen op en over een onoverzichtelijk kruispunt.
      Op een extra ingelaste commissievergadering, 15 februari jl., zou slechts gesproken worden procedures, of het nu wel of niet naar de Raad kon gaan. Op deze vergadering liet de wethouder tekeningen ophangen. Tussen 3 en 15 februari heeft men de tekeningen aangepast. De tramhaltes in het Gartmanplantsoen liggen nu weer op de huidige plek. Voor hoe lang?
      De kritiek op loopafstanden van boven de 200 meter heeft men dus toch maar wat korter gemaakt, 50 meter korter naar 150 meter.
      De plannenmakers houden vast aan de haltes op de brug, omdat die nodig zijn als smoes voor de taxistandplaats in het Leidse Bosje oost.
UP